- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
#6 COVID-19 heeft een enorme impact op de thuisverbruikcijfers. De aankopen van verse voeding lagen in 2020 maar liefst 9% hoger dan in 2019. In 2021 daalden de aankopen van verse voeding met 2% in volume maar kwamen ze nog steeds 7% hoger uit dan in 2019, stelt VLAM. Een overzicht van de categorieën. Dit keer is het de beurt aan eieren.
Het thuisverbruik van eieren steeg in 2020 met 14% om in 2021 met 4,5% te dalen waardoor het nog 9% hoger ligt dan vóór corona. Het percentage kopende gezinnen blijft op een hoog niveau (93%), terwijl de aankoopfrequentie in 2021 daalde naar gemiddeld 16 keer per jaar. Scharreleieren zijn het meest gekochte eiertype (65% van het aantal stuks), maar vooral bio wint terrein en heeft een volume-aandeel van 13% en een waarde-aandeel van zelfs 22%. DIS 1 is het belangrijkste aankoopkanaal, met een aandeel van 53% van het aantal stuks, gevolgd door hard discount (28% volume-aandeel).
Dit artikel komt uit de mei editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?