- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het Amerikaanse koopjesdagfenomeen Black Friday is aan een opmars bezig. Vorig jaar namen in ons land het aantal transacties met 46% toe, een sterkere stijging dan in Frankrijk en Nederland.
Mastercard maakte een analyse van Black Friday, de traditioneel Amerikaanse koopjesdag die sinds enkele jaren ook in Europa zijn intrede doet. Tussen 2015 en 2016 was er een stijging van het aantal transacties met 46%. Een onverwacht record voor het koopevenement dat tot voor kort bij weinig Belgen bekend was. De uitgaven lagen gemiddeld 23% hoger tegenover een gewone vrijdag. Het aantal transacties lag gemiddeld 31% hoger dan op een andere vrijdag in november. “November werd lange tijd gezien als een moeilijke maand voor winkeliers, omdat het voor de aankopen voor Kerstmis valt. Met de komst van Black Friday is er een nieuwe promotie-periode bijgekomen. Het is de gelegenheid voor consumenten om koopjes te doen voor de feesten, terwijl het voor de winkeliers een extra gelegenheid is om te communiceren met hun klanten”, zegt Alexandra Balikdjian, consumentenpsychologe aan de ULB.
Black Friday mag dan al terrein winnen bij ons, bij onze buren is de groei minder uitgesproken. Tussen 2015 en 2016 zagen Nederland en Frankrijk een toename van het aantal transacties van respectievelijk 13% en 15% tegenover een gewone vrijdag in november, fors minder dan in België (31%). Ondanks alles blijft Black Friday ver onder het niveau van de aankopen die tijdens de Kerstperiode gebeuren: er is een verschil van 26% tussen het aantal geregistreerde aankopen. Volgens Alexandra Balikdjian heeft de specifieke situatie van België met de grotere stijging te maken: “Doordat we een klein land zijn, raken we vaak ‘verstrikt’ in de targetting van Nederlandse en Franse sites, wat de mogelijkheid om promoties te zien vergroot en daarmee ook de kans om erop in te gaan. Daar moet aan toegevoegd dat Belgen gevoelig zijn voor koopjes en vaak wachten op een promotie om een aankoop te doen.” Het succes van Black Friday laat zich vooral online voelen. In België stegen de verkoopvolumes online met 107% op Black Friday tegenover 2015, terwijl dat in fysieke winkels maar 28% was. Door e-commerce kunnen consumenten kiezen uit een ruimer aanbod en ook spontaner aankopen doen. Volgens Mastercard stellen Belgen meer en meer vertrouwen in online aankopen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?