Hans Geels
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Hans Geels
Van goede doelen naar de retail – die stap zette Hans Geels in 2013 toen hij algemeen directeur werd van Dille & Kamille. Op Gondola Day vertelt hij over de tegendraadse koers van deze atypische speler in de retailwereld.
Freek was ooit directeur van de Makro, maar ook filosoof. Hij was bezorgd over buitensporig consumentisme. Hij vond dat mensen te veel (plastic) spullen kochten en weggooiden, dat er te veel rages waren. Aan de koopzucht kon hij niets veranderen, maar hij wou mensen wél stimuleren om tijdloze, kwaliteitsvolle spullen te kopen. Een voorloper in duurzaamheid. 50 jaar later pakken we ’t nog altijd op dezelfde manier aan.
Wie het goed doet, groeit. En dat doen we ook, al zijn we nog altijd een klein bedrijf in vergelijking met andere retailers. We groeien ruwweg 12 à 13 procent per jaar, met al eens een uitschieter van 20 procent. Maar we varen geen traditionele koers en hebben ook geen klassieke kijk op retail. In plaats van louter streven naar meer verkopen, zijn wij bezig met hoe we minder kunnen bijdragen aan de vervuiling van de planeet.
Dat is het ook. Non-food retail ís de facto niet duurzaam. Lenen, verhuren, tweedehands kopen of spullen herstellen is duurzamer. Maar onze producten lenen zich daar niet toe. We blijven voorlopig dus bij wat we goed doen: tijdloze kwaliteit met de juiste keurmerken.
Ik geloof sterk in ‘concepting’ van Jan Rijkenberg, een andere kijk op commerciële ondernemingen. Simpel gesteld: je merk ontwikkelen vanuit een gedachtegoed in plaats van traditionele productontwikkeling. Dat betekent dat we doen waarvan we zélf vinden dat het belangrijk is. Ons concept werkt als een magneet die afstoot en aantrekt. Wij trekken vooral een vrouwelijk publiek aan, over generaties heen, en met een iets dikkere portemonnee.
Nee want die constante prijsdruk werkt nog meer kopen in de hand. Bovendien verlaagt de gepercipieerde waarde van producten zodat mensen nog achtelozer kopen en weggooien. Vandaar dat wij ook al een paar jaar bewust niet meedoen aan Black Friday. Wij houden Green Friday, sluiten de deuren en trekken met onze medewerkers de natuur in om vrijwilligerswerk te doen. Het omzetverlies wordt gecompenseerd door iets wat veel belangrijker is: company pride en trotse medewerkers.
Met die actie hebben we positieve aandacht gekregen, maar daar houdt het ook op. Ik vind ook niet dat het onze rol is om hiertoe op te roepen of iets op te dringen. Er is vandaag wel al meer oog voor duurzaamheid en zaken zoals CO2-uitstoot verlagen. Maar als puntje bij paaltje komt, draait de hele retail nog altijd om méér. Ik werk met plezier in de retail, maar door mijn achtergrond in goede doelen valt het mij wel op hoe moeilijk verandering is in deze sector.
Naar de lezing van Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn. Zij streeft ook een duurzame bedrijfsvoering na.
Peggy Van der Auwera
Benieuwd naar wat Hans Geels nog meer te vertellen heeft? Schrijf je dan snel in voor Gondola Day op 16 mei!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?