- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
In Waalwijk (Nederlands Brabant) is bol.com vorige week begonnen met de bouw van een eigen fulfilment center. De Nederlandse webwinkel – sinds 2012 een onderdeel van de Ahold-groep - gebruikt nu nog een DC van Docdata. Het wordt wel een ‘hydride’ oplossing die het Ahold-concern moet toelaten om de e-commerce activiteiten fors uit te breiden.
Docdata verzorgt de logistiek van bol.com vandaag vanuit een fulfilment-center van 32.000 m², eveneens in Waalwijk. De activiteiten van de webwinkel moeten echter fors uitgebouwd worden en er gingen dan ook geruchten de ronde dat ook de Ahold-groep zou overschakelen op een eigen logistieke organisatie, zoals concurrenten Wehkamp en Coolblue dat doen.
Er is echter gekozen voor een compromis: De grond, het pand en de apparatuur komen in eigen beheer van bol.com. Docdata zal op de nieuwe locatie echter zorg blijven dragen voor het personeel en de dagelijkse leiding. Moest de relatie tussen beide partijen mislopen, dan kan bol.com met andere woorden overschakelen op de diensten van een andere logistieker.
De oplevering van het nieuwe gebouw is gepland voor de tweede helft van 2017. Bij de opening zal het gebouw circa 50.000 m2 beslaan (de tussenvloeren meegeteld komt het op 130.000 m²). Er worden liefst 1.000 extra jobs gecreëerd. Nu werken 400 mensen voor bol.com bij Docdata in Waalwijk.
Deze uitbreiding is noodzakelijk omdat de Ahold dochter inmiddels negen miljoen artikelen levert en meer dan vijf miljoen Nederlanders en Belgen bij bol.com winkelen. Daarnaast heeft bol.com zich ook ontwikkeld tot een verkopersplatform voor zowel particulieren als andere bedrijven. Ze kunnen niet alleen hun artikelen te koop kunnen aanbieden, maar ook sinds enkele maanden ook logistieke diensten uitbesteden aan bol.com via de dienst ‘Logistiek via bol.com’. Het huidige fulfilmentcenter van Docdata begint te krap te worden. Door de groei wordt bol.com ook te afhankelijk van het fulfilmentbedrijf.
Dagelijks worden nu 50.000 à 100.000 bestellingen verwerkt. In het nieuwe, eigen logistiek centrum zullen die getallen kunnen verdubbelen. De keuze is opnieuw op Waalwijk gevallen omdat het gunstig gelegen is voor de distributie in Nederland als in België.
Volgens de Nederlandse pers is er echter geen verband tussen deze uitbreiding en de fusie tussen Ahold en Delhaize. De plannen voor de bouw van het eigen distributiecentrum dateren van een jaar voor de gesprekken over de fusie begonnen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?