DHL Parcel en bpost gaan niet-exclusief samenwerken onder de naam “Dé Benelux bezorgers” om het grensoverschrijdend online shoppen makkelijker en sneller te maken voor consument en webshop. Dankzij deze samenwerking genieten webshops namelijk van een logistieke totaaloplossing, aldus bpost.

Met de groei in e-commerce neemt ook het grensoverschrijdend online winkelen toe. “De Belg besteedt een belangrijk deel van het online winkelbudget in buitenlandse webshops (bron: Eurostat)”, benadrukken bpost en DHL. Vandaag koopt maar liefst 60% van de Belgen online en daarbij gaat zo’n 16% van de omzet naar Nederlandse e-tailers. Omdat cross-border e-commerce in de lift zit, besloten DHL Parcel en bpost dan ook om niet-exclusief te gaan samenwerken onder de naam “Dé Benelux bezorgers”. Door samen te werken op het vlak van aanlevering, sortering, uitreiking en retour wordt de cross-border e-commerce verder gestimuleerd en genieten webshops van een ‘all in one’ oplossing, klinkt het bij bpost.

’S avonds besteld, s’ ochtends geleverd

Concreet zullen Belgische consumenten dankzij deze samenwerking s ’avonds bij een Nederlandse webshop kunnen bestellen en hun bestelling de volgende dag al afgeleverd krijgen via bpost. Ook omgekeerd kan de Nederlandse klant langer terecht bij de Belgische online winkels om het de volgende dag met DHL afgeleverd te krijgen. Een groot voordeel hierbij is dat een product terugsturen tussen Nederland en België net zo eenvoudig wordt als bij binnenlandse bestellingen. Bovendien geniet de e-tailer dankzij de samenwerking van een totaaloplossing wat zowel een administratieve als operationele vereenvoudiging betekent. De samenwerking ondersteunt ook de groei in e-commerce, die in beide landen ongeveer 10% bedraagt.

“We zijn bijzonder verheugd dat onze samenwerking met DHL nu verder uitbreidt naar een totaaloplossing voor e-tailers in België en Nederland. Zij genieten nu van één unieke logistieke oplossing die hen het leven makkelijker zal maken en een breder potentieel aan cliënteel om te beleveren”, verduidelijkt Luc Cloet, CEO parcels & logistics Europe & Asia van bpost.

Ruime sorteercapaciteit

Dat bpost en DHL belangrijke spelers zijn op het vlak van ontwikkelingen binnen de pakketbezorging bleek al in het verleden. Zo opende bpost vorig jaar een nieuw sorteercentrum voor brieven en pakjes in Brussel waarmee het zijn capaciteit verdubbelde tot  300.000 pakketten per dag. DHL Parcel bouwt dan weer een centrum voor het dagelijks sorteren van een half miljoen pakketten in Zaltbommel. En net die verhoogde capaciteit is essentieel voor hun nieuwe samenwerking. “Een ruime sorteercapaciteit is immers een belangrijke voorwaarde voor late aanlevertijden voor webshops”, klinkt het bij DHL Parcel.

Daarnaast proberen bpost en DHL tegemoet te komen aan de verwachtingen en behoeften van klanten door onder meer gebruik te maken van track & trace-faciliteiten, retouropties en services waarbij de klant kan bepalen waar en wanneer pakketten bezorgd worden.

bpost en DHL beschikken in totaal over meer dan 4.400 servicepunten, waarvan 2.500 in België en 1.900 in Nederland.