- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De sterke groei van e-commerce in ons land is ook goed nieuws voor bpost. Het postbedrijf leverde in het afgelopen kwartaal 18% meer pakjes af. Daarmee kon het de lagere vergoeding voor de krantenbedeling deels opvangen.
De omzet van bpost daalde in het tweede kwartaal van 2016 met 1% tot 591,9 miljoen euro. Daarmee doet het postbedrijf het beter dan de verwachtingen gezien de dalende brievenmarkt en de lagere vergoeding voor de krantenbedeling. De brievenbedeling hield dit kwartaal trouwens goed stand, met een daling die beperkt bleef tot -3,8% in volume. Ter vergelijking: vorig jaar was er nog een achteruitgang van 6,1% in volume.
Tegelijkertijd vervoerde bpost in Q2/2015 bijna een vijfde meer pakjes dan vorig jaar. Het postbedrijf zag de volumes in ‘parcels’ met 18,3% stijgen dankzij de sterke groei van e-commerce in ons land. De pakjesafdeling van bpost kende zo haar sterkste volumestijging ooit. Ook in het buitenland groeiden de pakjesafdelingen van bpost, vooral door overnames.
“Dit kwartaal houdt ons volledig op koers voor 2016. Dankzij een aanzienlijke groei van de pakjes en een veerkrachtige markt voor binnenlandse brievenbezorging, slaagden we erin om de impact van de verminderde vergoeding voor de krantenbezorging volledig te compenseren,” zegt Koen Van Gerven (CEO).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?