- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Vandaag is ‘Nieuw Brussel X’, het gloednieuwe sorteercentrum van bpost, ingehuldigd. Het is met 80.000 m² het grootste in de Benelux en het tweede grootste in Europa. Het zal instaan voor de volledige pakjesverwerking in het hele land, alsook voor de briefwisseling voor Brussel en Vlaams Brabant.
Het nieuwe sorteercentrum in Neder-Over-Heembeek is officieel geopend door minister van Telecom en Post Alexander De Croo en Brussels burgemeester Philippe Close. Het is echter al een tijdje volledig operationeel.
Nieuw Brussel X’ vormt de hoeksteen van de strategie ‘Visie 2020’ die bpost in 2015 lanceerde. Die heeft als objectieven: de operationele efficiëntie van de groep vergroten door de pakjessortering te centraliseren; de distributieketen omvormen tot 60 operationele mail centers; en de verdere automatisatie van de postsortering in de vijf sorteercentra.
Blikvanger van sorteercentrum is de super technologische Parcel Sorting Machine (PSM), die de pakjes scant en sorteert. Dankzij deze machine verdubbelt bpost in één klap haar sorteringscapaciteit naar 300.000 pakjes per dag. De PSM is uitgerust met de allernieuwste technologie die beschikbaar is op de postale markt, zoals het 360° scannen van pakjes en de automatische sortering in de juiste containers. Ze maakt ook het sorteren van grotere pakjes (tot 120/70/60 cm) mogelijk. Daarnaast worden dagelijks maar liefst 2,4 miljoen brieven verwerkt.
“De centralisatie van alle pakjes via één sorteercentrum heeft ook belangrijke gevolgen voor de pakjesklanten”, zegt Koen Van Gerven, CEO van bpost. “Webshops kunnen hun pakjes nu tot 2 uur s’nachts afgeven in Nieuw Brussel X, die dan enkele uren later door de postbode overhandigd worden aan de eindklant”.
Volgens Van Gerven is staat dit gebouw evenredig staat met de grote ambities van bpost. “Dit sorteercentrum is ons antwoord op de sneltrein waarmee de e-commerce haar intrede doet in ons dagelijks leven en hoe dit een onomkeerbare impact heeft op de postale wereld. Het aantal pakjes dat we verwerken blijft maand na maand groeien. Het was dus nodig om ook onze infrastructuur en processen aan te passen”.
(foto: Twitter bpost)Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?