- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Brantano gaat de komende maanden 30 bestaande vestigingen vernieuwen volgens het nieuwe winkelconcept. De reeds vernieuwde winkels presteren tot 25% beter, zegt topman Dieter Penninckx.
Nadat schoenwinkelketen Brantano eerder dit jaar van het faillissement gered werd, maakte de wereld in september kennis met Brantano 2.0. Het nieuwe winkelconcept oogt frisser, maar biedt ook een grotere damesschoenencollectie en kledij aan. Tot hiertoe werden er al acht winkels gerenoveerd, met succes.
Dieter Penninckx, die eerder deze week werd voorgedragen als CEO voor R&S Retail, zegt in De Tijd dat de vernieuwde winkels 20 tot 25% meer omzet draaien dan de oude Brantano’s. Niet omdat ze meer klanten trekken, maar omdat klanten er meer uitgeven, aldus Penninckx in De Tijd.
Daarom worden er in de eerste twee maanden van 2017 nog eens 30 winkels vernieuwd. Door zoveel vestigingen in één keer onder handen te nemen, wil de retailer schaalvoordeel boeken. Tegen 2018 wil Brantano 100 winkels gerenoveerd hebben.
Brantano dreigde een jaar geleden meegesleurd te worden in de val van moederbedrijf Macintosh, maar werd overgenomen door het trio Wouter Torfs, Rens van de Schoor en Penninckx. Zij kondigden aan te zullen investeren in de winkels en een deel van het winkelpark te verkopen. Zo werden al 19 Brantano’s verkocht aan de Franse schoenwinkelketen Chausséa en zullen drie winkels de deuren sluiten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?