Brasserie Haacht
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Brasserie Haacht
Voor het eerst in haar geschiedenis lanceert familiebrouwerij Haacht twee alcoholvrije bieren: Super 8 Flandrien 0.0 en Super 8 Rouge 0.0. Het bedrijf hoopt hiermee 'flexidrinkers' aan te spreken die hun alcoholconsumptie willen beperken.
Brasserie Haacht biedt sinds dinsdag twee nieuwe alcoholvrije bieren aan in horecazaken: Super 8 Rouge 0.0 en Super 8 Flandrien 0.0. Het familiebedrijf speelt hiermee in op het groeiend aantal flexidrinkers en een jonger publiek dat op zoek is naar alcoholvrije alternatieven voor speciaalbieren. Zoals we in het vorige nummer van ons magazine schreven, beginnen alcoholvrije bieren langzaam maar zeker hun weg te vinden naar de gewoonten van de consument en hebben ze nu een marktaandeel van 5% in de supermarkten. Er zijn al zo'n dertig verschillende bieren verkrijgbaar in de detailhandel, waardoor de concurrentie steeds groter wordt. Hetzelfde geldt voor de horeca, waar de verkoop van alcoholvrije bieren vorig jaar steeg met 17% in volume en bijna 25% in omzet, meldt de Vlaamse brouwer.
Ondanks de late start in het 0,0% biersegment hoopt Brasserie Haacht op termijn toch een marktaandeel van 5% te behalen. "We hebben de tijd genomen die we nodig hadden om deze 0.0 kwaliteitsbieren te brouwen. Het resultaat zijn twee alcoholvrije bieren met een laag suiker- en caloriegehalte die qua smaak sterk gelijken op onze klassieke bieren", legt de Vlaamse brouwer uit. Zijn woordvoerder, Philippe Michiels, voegt eraan toe: “We zien een verschuiving van een eenvoudig glas pils naar een goed speciaalbier, zowel bij mannen, vrouwen als jongeren. Daarom hebben we besloten om twee alcoholvrije Super 8-varianten uit te brengen. Deze twee bieren zijn momenteel nog niet te koop in winkels, maar de brouwerij sluit niet uit dat dit in een tweede fase wel zal gebeuren.
Om de twee nieuwe alcoholvrije bieren te brouwen, maakt Brasserie Haacht gebruik van een distillatieproces. “Na het traditionele brouwen ondergaan onze nieuwe bieren nog een proces om de alcohol te extraheren”, legt Philippe Michiels uit. "Om het typische karakter en de smaak van het bier te behouden, voegen we de aroma's toe die tijdens het distilleren verdampen. Dit proces vraagt veel geduld en oog voor detail. Brouwerij Haacht heeft dan ook de tijd genomen om varianten te ontwikkelen met een uitgesproken, lekkere smaak. Brasserie Haacht is gevestigd in Boortmeerbeek (Vlaams-Brabant) en is een onafhankelijke Belgische familiebrouwerij met ongeveer 380 medewerkers. Naast Super 8 zijn de bekendste merken Primus, Tongerlo en Keizer Karel. De hoofdactiviteit is het aanbieden van een volledige service aan meer dan 6.000 horecazaken in België en daarbuiten. De brouwerij commercialiseert haar bieren ook in de retail zoals Colruyt en Delhaize.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?