De Belgische markt voor luchtvaartcatering wordt op 100 tot 150 miljoen euro geschat en de verwachting is dat de jaarlijkse groei voor de komende tien jaar gemiddeld tussen de 5 en de 7% zal bedragen. Tegen die achtergrond zet Brussels Airlines een nieuwe stap in het opwaarderen van zijn businessclass-dienstverlening op langeafstandsvluchten.

Een nieuwe gastronomische ervaring

Vanaf april genieten de passagiers van een vernieuwde culinaire ervaring, die elegant vaatwerk koppelt aan menu's die zijn opgesteld in samenwerking met sterrenchef Arabelle Meirlaen. Het nieuwe servies valt op door zijn organische, ronde vormen. Het heeft een witte basis met blauwe en bronzen accenten en verwijst daarmee naar de uniformen van de luchtvaartmaatschappij. Ook het design van het bestek suggereert subtiel de contouren van een vliegtuig.

Brussels Airlines
©

Brussels Airlines

Gastronomische keuken door Arabelle Meirlaen

Sinds begin 2025 werkt sterrenchef Arabelle Meirlaen samen met Brussels Airlines aan seizoensmenu’s waarin ze veel plaats inruimt voor lokale ingrediënten en op een creatieve manier de Belgische smaken sublimeert. De passagiers genieten van verfijnde gerechten, vergezeld van een kaasplank en verse fruitsla.

Brussels Airlines voert ook een vernieuwde dienstverlening in die een intiemere, meer gepersonaliseerde ervaring wil bieden, in de stijl van de boetiekhotels.

Een strategische investering

De innovaties maken deel uit van een investeringsplan van ruim 100 miljoen euro om de passagierservaring naar een hoger niveau te tillen. Vanaf 2027 introduceert de luchtvaartmaatschappij nieuwe cabines in alle klassen - Business Class, Premium Economy en Economy – alle met een eigentijds design en meer comfort. Tegelijkertijd wordt THE LOFT lounge op de luchthaven van Brussel gerenoveerd om vóór het vertrek een nog gastvrijere ruimte te kunnen bieden.

Uit al deze initiatieven blijkt duidelijk het strategische belang bij Brussels Airlines van investeringen in een culinair aanbod van hoog niveau en de ambitie om zich concurrentieel op te stellen door in te spelen op de superieure Belgische culinaire en culturele faam.