hub.brussels
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
hub.brussels
Het agentschap hub.brussels, dat bedrijven in Brussel ondersteunt, heeft begin deze maand een pop-up boetiek geopend in Piccadilly Circus, in hartje Londen. 25 voeding- en drankenmerken zullen er de hele maand juli hun producten tentoonstellen om hun export te boosten.
Marcolini, Turtle-ontbijtgranen, snoep van Yolloh, Meurisse-chocolade, bier van En Stoemelings … Maar liefst 25 Brusselse voeding- en drankenmerken worden momenteel tentoongesteld in Brussels Boutique, een soort pop-upwinkel in Piccadilly Circus (Regent Street 52), in hartje Londen. Dit project verdient de aandacht omdat het uniek is in het Belgische ondernemerslandschap. "Dit initiatief, gefinancierd door Europese fondsen (BAR - Brexit Adjustment Reserve), is in de eerste plaats bedoeld om de export van Brusselse producten naar het Verenigd Koninkrijk te bevorderen, wat ingewikkelder is geworden door de Brexit", legt Samuël Servaes, economisch en commercieel consultant van hub.brussels, gevestigd in Londen, uit. "Wij namen bepaalde logistieke en administratieve aspecten voor onze rekening, zoals het transport van de producten en de opvolging van bepaalde administratieve details. Sommige Brusselse merken die in de pop-up shop aanwezig zijn, exporteren hun producten al, terwijl andere dat nog niet doen, maar door deze eerste ervaring de sprong konden wagen."
De hele maand juli is deze boetiek in het weekend open voor het grote publiek, dat rechtstreeks producten kan kopen bij de aanwezige merken. Het is een goede manier om het potentieel van een merk te beoordelen voordat het gamma breder wordt uitgerold. Tijdens de week kunnen ondernemers in de pop-up zakelijke meetings organiseren. "Het doel is om professionals te helpen om andere professionals te ontmoeten, zoals distributeurs, inkopers en groothandelaars”, vervolgt Samuël Servaes. "Naast de bijeenkomsten organiseren we ook andere initiatieven om de export te bevorderen. We hebben bijvoorbeeld Discovery Boxen, met producten van de merken die we tentoonstellen, naar 50 à 60 grote Britse retailers gestuurd. We kunnen nog niet zeggen of er contracten zijn getekend, maar we zullen binnenkort de balans opmaken.”
Als de Brussels Boutique voldoende consumententrafiek genereert, zal de pop-up eind juli niet definitief haar dicht doen, maar later dit jaar nog enkele events herbergen. "In september organiseren we een mode en design pop-up tijdens de Fashion Week en de London Design Fair", vertelt Gaëlle Appelmans, persverantwoordelijke van hub.brussels. "Later dit jaar, in december, organiseren we een pop-up voor Brusselse ambachtslui (lingerie, meubels, woonaccessoires, enzovoort). Hub.brussels heeft daarnaast nog twee andere gelijkaardige initiatieven gelanceerd: een Brussels House in Milaan, dat in februari openging, en een Brussels House in Barcelona, dat in oktober opengaat. Dankzij deze twee initiatieven kunnen bedrijven hun producten tentoonstellen en potentiële klanten uitnodigen. Het is een eenvoudige en gratis manier om internationale bekendheid te krijgen, dus het is een geweldige manier om de export te stimuleren." Geïnteresseerde merken die hun producten willen tentoonstellen kunnen zich hier registreren.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?