iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Brusselse supermarkten met een oppervlakte van meer dan 1.000 m2 zullen vanaf 2024 verplicht worden om hun onverkochte voedingsproducten te doneren aan voedselhulporganisaties. Dat heeft de Brusselse regering beslist.
Het aantal personen in Brussel dat beroep doet op voedselhulp blijft maar stijgen. Daar wil de Brusselse regering iets aan doen. Daarom zal het vanaf 2024 verplicht zijn voor Brusselse supermarkten met een oppervlakte van meer dan 1.000 m2 om hun onverkocht voedsel dat nog goed is voor consumptie, te doneren aan voedselhulporganisaties. Veel supermarkten deden dit al op vrijwillige basis, maar door het doneren te verplichten hoopt Brussels minister van Welzijn, Alain Maron, de voedselhulpsector beter ondersteunen en de strijd tegen voedselverspilling opdrijven. “Als je bedenkt dat alleen al in Brussel 70.000 personen een beroep doen op voedselhulp, is het onaanvaardbaar dat we nog altijd tonnen eetbaar voedsel weggooien”, stelt Maron.
Concreet gaat het om alle voedingsmiddelen die één dag voor de houdbaarheidsdatum niet verkocht zijn. Vanaf volgend jaar zullen de supermarkten een overeenkomsten moeten sluiten met een voedselhulporganisatie. Nadien zullen ook bedrijven die onverkochte voedingswaren hergebruiken of doorverkopen aan particulieren en zo bijdragen tot de strijd tegen verspilling, toegang krijgen tot de onverkochte voedingsmiddelen. Op die manier wil de Brusselse regering voedselverspilling maximaal tegengaan.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?