Kledingretailer C&A heeft op 23 november een nieuwe vestiging geopend op de Boulevard de la Madeleine in Parijs. Niet zomaar een nieuwe winkel, maar een vernieuwd winkelconcept dat het imago van C&A moet verjongen. Ook in België wordt het nieuw concept binnenkort ingevoerd.
Ruime gangen, frontaal geplaatste paspoppen, een hedendaags design, meer plaats voor het assortiment voor jonge vrouwen (tussen 25 en 35 jaar), belichting die de collecties beter in de kijker zet,… Dat zijn alvast enkel sleutelelementen van de vernieuwde C&A-winkel in Parijs. Het is al de derde vestiging (na Düsseldorf en Madrid) van de nieuwe generatie C&A-winkels in 90 dagen. En ook in Praag wordt het nieuwe concept binnenkort voorgesteld. De keten had immers wel wat achterstand had in te halen op het gebied van productpresentatie ten opzichte van zijn concurrenten. C&A herziet nu het hele ontwerp van zijn winkel, om de klant een nieuwe winkelervaring te bieden. En België? Ook in België zullen de winkels in een nieuw kleedje gestoken worden, alleen is het nog niet duidelijk waar en wanneer. Het nieuwe concept zal alleszins in één van de twee belangrijkste Belgische verkooppunten geïnstalleerd worden. De keten twijfelt nog tussen de Brusselse Nieuwstraat of de Antwerpse Meir. Ook een tijdstip ligt nog niet vast, maar naar alle waarschijnlijkheid zou de opening van een flagshipstore van het nieuw concept voor eind 2014 – begin 2015 gepland zijn. Vijf kleinere verkooppunten volgens het nieuw concept zullen in de loop van 2014 de deuren openen. Op dit moment heeft C&A 140 winkels in België en 40 klanten per jaar.
Om het niet enkel bij woorden en beschrijvingen te houden, geeft Gondola u een virtuele rondleiding in het nieuwe winkelconcept.
De gevel is herzien, en de nieuwe collecties worden meer naar voren geschoven in de etalages met LED-verlichting om de impact ervan te maximaliseren. "We wouden onze belofte “inspired by life” kracht bijzetten. Hiervoor hebben we in eerste instantie de gevel herzien omdat die een eerste indruk geeft, en die is doorslaggevend", zei Eva Ziegler, Directeur Marketing C&A Europe in Parijs.
Door heel de winkel gebruikt C&A de slogan "On the move ", die verwijst naar het het ontstaan van de keten. C&A werd immers in 1841 opgericht voor "de man die de tram neemt", met de bedoeling om de mode te democratiseren. "We willen de actieve consumenten te bereiken. Onze core doelgroep, dat zijn stedelijke vrouwen van tussen de 25 en 35 jaar die modern , en nieuwsgierig zijn, en kinderen hebben", zei Eva Ziegler . "Mobiliteit is een trend die niet uit de mode gaat”, voegde ze er nog aan toe.
Het grafische thema; dat aanwezig is op strategische punten van de winkel (kassa’s, de muren bij de roltrappen) werd ontwikkeld door de Londense ontwerpers Animals on the Underground en werd geïnspireerd door de metrokaart van Parijs.
De rekken in de winkel zijn symmetrisch ingericht, en laten een eenvoudige identificatie toe van de verschillende werelden van het merk: casual, klassiek, accessoires, ondergoed, denim, mannen, kinderen, etc.). De gangen werden ook deels “ontruimd”, wat een gevoel van ruimte geeft.
Op het gelijkvloers vind je de jeugdcollectie, casual, accessoires en ondergoed . Naast de klassieke collectie (die gewoonlijk ook op het gelijkvloers aanwezig is) vind je op het eerste verdiep ook de collecties voor kinderen, mannen en de nightware-collectie . De reden? C&A wil zijn merk moderniseren en een jonger en dynamisch publiek bereiken.
De lingerieafdeling bevindt zich achteraan de winkel, voor meer intimiteit.
De omkleedhokjes voor de jongerenafdeling (Clockhouse) zijn fel gekleurd. Die voor de mannen zijn strakker en sober ingericht.
Biokatoen: C&A Europe heroverde zijn positie als de grootste gebruiker van gecertificeerd biologisch katoen in de wereld, en daar wil de keten mee uitpakken bij zijn klanten.
Belangrijkere theatralisatie: "Het nieuwe concept benadrukt meer onze kleren, en biedt een nieuwe beleving. We wilden een nieuwe perceptie bieden. Onze klanten hebben de indruk dat we onze collecties hebben veranderd, hoewel dat niet het geval is... Dit is een opwindende ervaring voor ons, want dankzij de theatralisatie, ziet de klant onze producten nu zoals ze zijn", zegt het hoofd van de damescollectie.