Cameleon exploiteert zijn prêt-à-porter outletconcept op twee locaties: Sint-Lambrechts-Woluwe en Papeteries de Genval. De winkels verkopen kleding, schoenen en decoratie uit vorige seizoenen en dragen zo al meer dan 30 jaar hun steentje bij aan duurzaamheid. Maar nu staat Cameleon voor grote uitdagingen. Pascale Switten en Lien Geeroms, de drijvende krachten van het merk, leggen ons in een interview uit wat er op het spel staat en doen een beroep op de handel bij het vinden van een commerciële ruimte in Brussel.

Pascale en Lien, we hebben recent aangekondigd dat jullie onder gerechtelijk toezicht staan. Wat houdt dat precies in?

Op dinsdag 4 februari 2025 heeft de rechtbank onze aanvraag tot gerechtelijke reorganisatie goedgekeurd. Dit betekent dat we vier maanden beschermd zijn tegen schuldeisers en de tijd hebben om een overnemer te vinden. Maar er is een extra uitdaging: op 31 maart 2025 moeten we het pand in Woluwe verlaten.

Hoe is het zover kunnen komen?

Het eerste jaar na onze herlancering in 2020, met onze Rengo-structuur, was een goed jaar, maar de oorlog in Oekraïne, de energiecrisis, de stijgende lonen en de verschuiving naar online winkelen hebben het ons steeds moeilijker gemaakt. Door een daling in het aantal bezoekers in Woluwe, werden onze huurlasten te hoog. We hebben meer dan een jaar gezocht naar oplossingen, zoals onderverhuur of huurvermindering, maar zonder succes.  

We hebben ook geprobeerd om leningen vast te krijgen bij de banken, we hebben geprobeerd om crowdfunding te lanceren, maar wederom zonder succes. Met the Harbour en Agio Capital gingen we op zoek naar investeerders. Maar de huidige conjunctuur, de omzetdaling en de hoge huurlasten zorgden ervoor dat we helaas van een kale reis terugkwamen. Op een gegeven moment zijn alle oplossingen de revue gepasseerd.

Zijn er ondanks alles nog lichtpuntjes?

Absoluut! We hebben een geweldig en loyaal team dat enorm gemotiveerd is en steeds met oplossingen meedenkt. Ondanks de daling in bezoekersaantallen, zagen we het gemiddelde winkelmandje stijgen. Mensen kochten dus meer per bezoek. Ons grootste probleem was niet de verkoop, maar het aantrekken van klanten naar de winkel. En we mogen niet vergeten dat Genval eigenlijk meer omzet had kunnen realiseren maar door een gebrek aan werkkapitaal konden we niet aan de noden tegemoet komen.

Is het probleem van traffic in beide vestigingen merkbaar?

Nee, het speelt vooral in Woluwe. Genval daarentegen is een goed draaiende winkel met groeipotentieel en ligt op een top locatie. 

Hoe komt dat?

Dat heeft verschillende oorzaken. Er zijn veel wegenwerken in en rond Woluwe en de verbinding met het openbaar vervoer is niet ideaal. Dit maakt het lastiger voor klanten om de winkel te bereiken. 

Wat is nu het plan nu jullie Woluwe moeten verlaten?

We doen een warme oproep aan iedereen die weet heeft van een leegstaand pand in een straal van ongeveer 10 km rond Woluwe. We zoeken een ruimte van 1.000 tot 2.500 m², liefst met parkeermogelijkheden. In eerste instantie zou het gaan om een pop-up store voor 2 à 3 maanden, met de mogelijkheid om de huur te verlengen als een overnemer dat wil.

Een nieuw pand vinden op zo’n korte termijn lijkt een grote uitdaging.

Dat klopt. Daarom denken we ook out of the box: het zou fantastisch zijn als een grote Belgische retailer ons tijdelijk onderdak kan bieden op zo’n 1.000 - 2.500 m² tegen een redelijke prijs. Zo kunnen we ons personeel in Woluwe aan het werk houden en kunnen beide partijen nieuwe klanten aantrekken. Hoe mooi zou het zijn als een Belgische retailer Cameleon uit de nood helpt en ons een kans geeft om een overnemer te vinden?

Meer info

Kunt u Cameleon helpen bij het vinden van een pand? Contacteer dan: pascale.switten@cameleon.be en lien.geeroms@cameleon.be