iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Carrefour heeft zijn positieve dynamiek in het derde kwartaal voortgezet, ondanks een groeivertraging die deels te wijten is aan de lagere inflatie. In België presteert het bedrijf zowel in omzet als in volume beter dan de markt.
De Carrefour-groep boekte 9% like-for-like (LFL) omzetgroei in het derde kwartaal van 2023, volgens resultaten die de Franse reus woensdag publiceerde. In deze periode bedroeg de omzet €23,6 miljard, een stijging van 6,9% tegen constante wisselkoersen. In Europa boekte het merk een groei van 4,1%, een daling van ongeveer 3 procentpunten ten opzichte van het tweede kwartaal (+7,4% LFL), met name dankzij Spanje (+5%) en België (+7,5%). In Frankrijk steeg de omzet met 4,3%. "De vertraging (...) weerspiegelt de vertraging van de voedselinflatie in alle landen", aldus de Franse groep, die er ook op wees dat de volumes over het algemeen negatief bleven, met uitzondering van Frankrijk. "In België heeft (Carrefour) zijn herstel bevestigd met een uitstekende verkoopdynamiek die een duidelijke ‘outperformance’ van de markt betekent, zowel in verkoop als volumes. Deze goede prestatie weerspiegelt in het bijzonder het succes van de commerciële initiatieven die het voorbije jaar werden geïmplementeerd. De Belgische verkoop overschreed €1,1 miljard in het derde kwartaal. Over de eerste 9 maanden van het jaar steeg de omzet in België met een vergelijkbare 10% tot € 3,37 miljard. In Latijns-Amerika ten slotte steeg de omzet van de Franse retailer met 20,2%, vooral dankzij de zeer hoge inflatie in Argentinië (groei van 141,2% LFL). De daling kwam echter uit Brazilië, waar de activiteiten onder druk blijven staan, met een omzetdaling van 3,7% (LFL).
In haar persbericht benadrukt Carrefour ook de sterke groei van de verkoop van zijn huismerkproducten. "Producten van Carrefour blijven steeds meer klanten aantrekken", merkt het bedrijf op. "Ze waren goed voor meer dan 35% van de verkoop van voedingsmiddelen tijdens het kwartaal, een stijging van 3 punten op jaarbasis. Deze snelle groei bevestigt de ambitie van de Groep om in 2026 40% van de verkoop van voedingsmiddelen onder eigen merk te realiseren".
"Tegen een achtergrond van bekende druk op de koopkracht van onze klanten, heeft onze Groep de kracht van zijn verkoopmomentum en de aantrekkelijkheid van zijn bedrijfsmodel bevestigd," zei Alexandre Bompard, CEO van Carrefour. "In het derde kwartaal hebben we de uitvoering van het Carrefour 2026-plan voortgezet, met name door de Maxi-methode in onze Europese winkels uit te rollen, ons Europese inkoopplatform Eureca volledig operationeel te maken en onze digitale transformatie voort te zetten, met een robuuste e-commerceactiviteit en een toenemend gebruik van tech & data-oplossingen. Tegen deze achtergrond ziet Carrefour het einde van het jaar met vertrouwen tegemoet en bevestigt het zijn doelstellingen voor het boekjaar 2023." Namelijk een drievoudige groei in EBITDA, courant bedrijfsresultaat en netto vrije kasstroom.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?