De vraag naar chocolade groeit wereldwijd, maar het aanbod staat onder druk. Het gevolg zijn prijsstijgingen, die de Belgische consument voorlopig met mate slikt. Wordt chocolade een luxeproduct? 

“100 gram geluk, zo noemde een klant het ooit. Dat vond ik wel mooi”, zegt Lily Libeert, CEO van het West-Vlaamse Libeert. Belgen hebben een zwak voor chocolade. Ook wanneer de prijzen stijgen, blijven ze ervoor vallen. De prijzen voor cacao – het belangrijkste ingrediënt van chocolade – stegen de voorbije tijd fors, zoals consumenten konden voelen bij een bezoek aan de supermarkt. In bijna alle categorieën zijn er op jaarbasis prijsstijgingen, geven cijfers van NielsenIQ (MAT P11 2024) aan: gemiddeld 4,56%, met pieken tot bijna 20%. In bijna de helft van de segmenten resulteert dat in een volumedaling. Toch is er globaal een volumestijging van 2,28%. Alles bij elkaar levert dat voor de hele categorie op jaarbasis een gemiddelde waardestijging van 6,95% op. Al bij al goed nieuws, maar dat kan niet verhullen dat de sector voor grote uitdagingen staat. Eén ervan is de wereldwijd groeiende vraag, gekoppeld aan een sputterend aanbod. Yves Servotte aan het hoofd van Confiserie Elise, een kleine speler op de markt, waarvan producten te vinden zijn bij Carrefour en Delhaize en in private label bij Spar (Colruyt Group): “Er is wereldwijd een structureel tekort tussen vraag en aanbod. Langs aanbodzijde heeft het klimaat de voorbije drie à vier jaar een serieuze verwittiging gegeven. Ghana en Ivoorkust, de belangrijkste spelers op de cacaomarkt, voelen dat. Tegelijk is de vraag gestegen. De koopkracht van de gemiddelde burger is wereldwijd toegenomen. Daardoor schieten de prijzen van cacao de hoogte in.”