Na Frankrijk heeft Carrefour nu ook zijn allereerste Carrefour Bio-winkel in ons land geopend. Op een oppervlakte van 200m2 verrast Carrefour met een ruim arsenaal aan biologische, lokale en duurzame producten. Gondola bracht een bezoekje aan de nieuwe biowinkel. 

Het is zover: de eerste Carrefour Bio-winkel heeft eindelijk zijn deuren geopend. De biowinkel die zich uitstrekt over een oppervlakte van 200m2 is gelegen in de Georges Henrilaan 203 in Sint-Lambrechts-Woluwe, vlak naast een Blokker en niet ver van een Proxy Delhaize en het Meudonplein. Een levendige wijk sinds de vernieuwing van de stad en de transformatie van de nabijgelegen begraafplaats tot een stadspark. 

In de nieuwe winkel wordt gefocust op 100% biologische producten. Klanten vinden er een volledig gamma aan bioproducten die al hun dagelijkse behoeften invullen, van groenten en fruit over zuivel, vleeswaren, droge voeding en alcoholische dranken tot brood en snacks. Aan alles werd gedacht. In totaal zijn er maar liefst 3.000 biologische referenties, waarbij de focus vooral ligt op Belgische, lokale en seizoensgebonden producten. Zo vinden we in het assortiment onder meer het Belgische merk Bonjour Maurice dat focust op zero-waste en textielresten van hun eigen kledinglijn hergebruiken om er kleding, servetten, zakdoeken, tasjes, schorten… mee te maken. In totaal zijn er zo’n 100 referenties van lokale bioproducten verkrijgbaar in de winkel. 

Naast lokale producten, is ook duurzaamheid een rode draad in het Carrefour Bio-verhaal. Tegen 2025 wil de retailer namelijk dat al zijn Carrefour-producten bestaan uit 100% recycleerbare verpakkingen. Daarom vinden we in Carrefour Bio heel wat producten die in bulk verkochten worden. “Dat is niet alleen het geval bij groenten en fruit, maar ook deegwaren, noten, ontbijtgranen enzovoort worden los verkocht”, verduidelijkt Geoffroy Gersdorff, secretaris-generaal van Carrefour België, aan Gondola. “Klanten kunnen zelf hun eigen potjes of zakjes meenemen of kunnen gebruikmaken van onze papieren zakjes of glazen bokalen.” Daarnaast werden ook de productverpakkingen aangepakt. Het Carrefour Bio-vlees is bijvoorbeeld verpakt in 100% recycleerbaar karton. En dat is niet alles, om afval zoveel mogelijk te beperken koos de retailer ook voor ‘natural branding’. Een etiket is voortaan overbodig aangezien het gelaserd wordt op de groenten en fruit. 

“Carrefour heeft als doel om uit te groeien tot de leider op het vlak van voedingstransitie en klanten te begeleiden in een gezondere, duurzame en verantwoorde consumptie. We willen het beste toegankelijk maken voor iedereen. Specifiek voor bio betekent dit dat we biologische producten niet alleen overal toegankelijk willen maken door het aan te bieden op zoveel mogelijk plekken, zoals in biocorners of shop-in-shops in Carrefour Markets, Carrefour Express of Carrefour hypermarkten, maar ook door het toegankelijk te maken voor iedereen. Dat doen we door de goedkoopste te zijn in bio op de Belgische markt met ons merk Carrefour Bio en een zo groot mogelijk gamma aan te bieden”, vertelt Geoffroy Gersdorff.  

Een gamma dat de topman van Carrefour ons maar al te graag zelf wou laten ontdekken. 

Geleid bezoek

Bij het binnenkomen worden klanten verwelkomd door een ruim aanbod aan verse biologische groenten en fruit. Van ananas tot watermeloen, banaan, perziken en zelfs aloë vera. Er is voor ieder wat wils. Alle producten zijn in bulk verkrijgbaar en klanten worden aangespoord om zelf hun eigen verpakkingen mee te nemen. Al kunnen ze ook kiezen voor papieren of herbruikbare stoffen zakken en glazen bokalen die ter plaatse worden aangeboden.

Dat duurzaamheid primeert is niet alleen zichtbaar aan de losse stukken groenten en fruit, maar ook aan het ‘natural branding’ systeem dat Carrefour hanteert. Avocado’s, watermeloenen, kokosnoten, mango’s en limoenen hebben namelijk geen papieren etiket meer: hun etiket werd immers gelaserd op de schil van de referenties. Daarnaast kiest Carrefour bewust voor duurzame materialen als hout.

Klanten die trouwens zin hebben in vers fruitsap, kunnen zelf hun appelsienen persen. Ook hier zijn herbruikbare flessen voorhanden.

Om klanten meteen onder te dompelen in de biosfeer zijn er boven de groenten en fruitafdeling verschillende bordjes aangebracht met de nodige uitleg over de verschillende biolabels die gehanteerd worden in de winkel waaronder Fairtrade, AB, MSC enzovoort. Daarnaast wil de retailer klanten ook de sfeer laten opsnuiven van hoe de winkel en de buurt rond de winkel er vroeger uitzag met enkele toffe oude foto’s. 

©

Carole Boelen

Tegenover de groenten- en fruitafdeling vinden klanten een grote bulkwand met maar liefst 137 referenties. Dat gaat van hazelnoten, koekjes, chocoladeschilfers en granola over thaibonnet rijst, driekleurenpasta en peulvruchten tot gedroogd fruit, koffie, thee en ontbijtgranen. Ook hier zijn alle producten los verpakt. Net als bij het fruit kunnen klanten zelf hun eigen verpakking meenemen of kiezen voor de papieren zakjes, een betalende stoffen tas of glazen bokalen die ter plaatse verkrijgbaar zijn. In totaal zijn er 2 soorten bokalen voorhanden, maar klanten kunnen achteraan in de winkel ook andere types bokalen kopen en die meteen gebruiken voor hun bulkproducten.

Nadat consumenten hun potje gevuld hebben met de gewenste producten, kunnen ze het gewicht bepalen dankzij de balans die naast de bulkwand aanwezig is. Ze kunnen hierbij de hulp vragen van een van de 5 medewerkers van Carrefour Bio. Die hebben trouwens allemaal genoten van een opleiding rond bio en hebben bovendien zelf ervaring bij de verkoop van bioproducten. Klanten kunnen bij hun dus steeds terecht voor professioneel advies. 

Als we verder doorlopen, vinden we de verse producten die in de frigo staan. Hier vinden we onder meer rode biet of blauwe bessen in een kartonnen verpakking, volledig recycleerbaar. 

Dat Carrefour Bio inzet op lokale producten merken we duidelijk aan de kleine kaastoog. Die bevat 22 kazen en we vinden er onder meer enkele Belgische kazen als de Witte van Rotselaar, de Vieux Liège of de Tomme de Stavelot terug. Maar evengoed de Italiaanse Taleggio.

Verder gaat het met de koelafdeling, waar klanten een uitgebreid assortiment aan biologische zuivelproducten als yoghurt, melk en room vinden, maar ook vlees en vis. Klanten die liever vegetarisch eten kunnen opteren voor de vleesvervangers. Verder in de frigo vinden we nog enkele verse slaatjes, wraps en soepen, en is er nog plaats voor de vriesafdeling.

Carrefour stimuleert sterk de conversie naar bioproducten. Om die betrokkenheid bij de omschakeling naar biologische landbouw in de kijker te zetten, biedt de retailer ook enkele producten aan van de boerderij Tambourin. Die producten zijn weliswaar nog niet volledig biologisch, maar zitten volop in de conversiefase. Van zodra ze officieel als bio erkend worden, zal dit ook worden kenbaar gemaakt in de winkel.  

©

Carole Boelen

Tegenover de frigo is de bakkerijafdeling. Daar kunnen klanten terecht voor 16 verschillende soorten broden waaronder het traditionele stokbrood, rogge of meergranenbrood. Maar daarnaast kunnen ze  ook kiezen uit 5 verschillende soorten koffiekoeken waaronder croissants, chocoladebroodjes, appelflappen, minigebakjes en ronde rozijnenkoeken. 

In het midden van de winkel vinden we de kruidenierswaren. Daar vinden we standaard producten als confituur, crackers, ontbijtgranen, koffie, thee, conserven enzovoort, weliswaar allemaal bio. 

Naast een klein arsenaal aan biologische cosmeticaproducten als nagellak, babyvoeding, shampoos en essentiële oliën, springt vooral de corner van het Belgische merk Bonjour Maurice achteraan in de winkel in het oog. Hier vinden klanten een uitgebreid assortiment aan kinder- en babykleding, zakdoeken, servetten, tassen en schorten voor kinderen die het bedrijf maakte van kledingresten van hun eigen kledinglijn. Duurzamer kan bijna niet.

©

Carole Boelen

Achteraan in de winkel vinden consumenten ook twee navulstations, waar ze hun Ecover-flessen met wasmiddel of afwasmiddel kunnen bijvullen. Klanten kunnen ervoor kiezen om hun eigen flessen te hergebruiken of, als ze er nog geen hebben, er eentje aan te schaffen in de winkel. Vervolgens hoeven klanten enkel nog het gewenste product te kiezen door op de knop boven het kraantje van het gewenste product te duwen, hun fles te vullen en de geprinte sticker met barcode op het product te plakken. Afrekenen gebeurt aan de kassa. Leuk weetje: klanten die flessen hergebruiken krijgen 10% korting per keer dat ze hun fles bijvullen.

©

Carole Boelen

Natuurlijk mogen ook de alcoholische dranken niet ontbreken. Beginnen doen we met de wijnafdeling, waar we verschillende wijnen als de Masso Antico of Maipe terugvinden. Naast de wijnafdeling ontdekken we de typische sterke dranken en enkele lokale bieren zoals Trinkel. 

Betalen kan tot slot aan de twee traditionele kassa’s, waar klanten ook nog enkele gezonde snacks als amandelrepen, bio cookies, raw snacks vinden.

“Het is onze rol om klanten te laten kennismaken met bioproducten”

Met deze Carrefour Bio-winkel wil de retailer niet per se een nieuwe doelgroep aantrekken. “We willen consumenten vooral laten kennismaken met bioproducten en die ook toegankelijk maken voor iedereen. Dat is onze maatschappelijke rol die wij moeten opnemen", vervolgt Geoffroy Gersdorff. Hij benadrukt dan ook dat dit nieuwe winkelconcept de andere Carrefour-formules aanvult en er dus geen sprake is van kannibalisatie. 

De nieuwe winkel richt zich op een erg divers cliënteel. “Of consumenten bio kopen heeft minder te maken met hun koopkracht, maar wel met hun bewuste mindset. We krijgen zowel klanten over de vloer die fervente aanhangers zijn via bio, als klanten die hier enkel komen voor specifieke merken”, verklaart de topman van Carrefour. “Bovendien zien we ook twee specifieke groepen die kiezen voor bio. Enerzijds de consumenten die een gezin stichten en die dus bewust kiezen voor biologische basisproducten als brood, vlees en melk. Maar ook 50-plussers, waar de kinderen uit huis zijn, en die bewust gezonder willen leven. En wij proberen met ons aanbod zo goed mogelijk in te spelen op al hun noden.”

“Niemand heeft baat bij een prijzenoorlog”

En inspelen op die noden, dat betekent bij Carrefour ook producten aanbieden aan de goedkoopste prijs. Al benadrukt de topman wel dat er bij de garantie van de laagste prijs steeds wordt rekening gehouden met leveranciers en producenten. “Zij mogen immers niet de dupe worden”, verduidelijkt hij. “Om echt de goedkoopste in bio te worden zijn volgens mij twee elementen erg belangrijk: enerzijds een goede langetermijnsamenwerking met onze leveranciers en producenten, maar ook rek op onze marges.”

Of de ambitie om de goedkoopste te worden op vlak van bio, uiteindelijk niet zal uitdraaien op een prijzenoorlog, daarover is de topman van Carrefour duidelijk: “Daar heeft niemand baat bij. Bovendien is het uiteindelijk de klant die de eindbeslissing maakt”. 

30 winkels op de planning

De eerste Carrefour Bio-winkel mag dan pas open zijn, toch blijft het daar niet bij. Eerder gaf de topman van Carrefour België al aan dat er op termijn een dertigtal vestigingen zouden openen in eigen beheer, naast Carrefour Bio-winkels die zullen uitgebaat worden door franchisenemers. “1 nieuwe locatie ligt al vast, maar voor de andere winkels zijn we nog aan het kijken of dat al dan niet in eigen beheer zal zijn. Bovendien zoeken we ook locaties in heel België, dus zowel Brussel, Vlaanderen als Wallonië. We houden onze opties open”, voegt de topman er nog aan toe.

Naar verluidt zouden er tegen eind dit jaar zo’n 3 Carrefour Bio-winkels het licht zien. 

Färm

Toch is Carrefour niet de enige retailer die in Sint-Lambrechts-Woluwe een biosupermarkt zal openen. Zo legt Färm de laatste hand aan zijn biowinkel die eind augustus zijn deuren zal openen tegenover de Delhaize Roodebeek. Op de vraag hoe Carrefour ten opzichte van die nieuwe concurrentie staat, antwoordde de topman erg nuchter: “Uiteindelijk is het de klant die beslist. Er zijn veel verschillende biosupermarkten met elk hun eigen specialiteiten en focus. Wij focussen vooral op kwaliteit, een uitgebreid aanbod met lokale en duurzame producten, en de laagste prijs. En daar proberen wij het verschil mee te maken."

Ontdek alle foto's

Wilt u zelf de sfeer van de nieuwe Carrefour Bio-winkel opsnuiven? Bekijk dan nu onze volledige fotoreportage!

Klik hier
Ontdek alle foto's