- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Carrefour, de tweede grootste retailer van de wereld, heeft een relatief goed derde kwartaal achter de rug. De omzet groeide, vooral op thuismarkt Frankrijk.
De reorganisatie van Carrefour onder Georges Plassat, waarbij de keten zich uit enkele internationale markten (Indonesië, Griekenland, Maleisië, Turkije, Singapore en Colombia) terugtrok, lijkt alweer zijn vruchten af te werpen. De Carrefour Group realiseerde in het derde kwartaal een omzet van 21,1 miljard euro. Dat is 2,7% meer dan het jaar ervoor. Inclusief de desinvesteringen in de eerder genoemde landen, blijft daar echter nog maar een omzetdaling van 1,4% van over.
In Frankrijk steeg de omzet met 1,9% (10,15 miljard euro). Alle winkelformaten groeiden in het thuisland: de buurtformules met 5,3% en de supermarkten met 1,9%, maar het zijn vooral de hypermarkten die groeien (+3,2% zonder petrol stations). Zij staan ook in voor de helft van de totale omzet in Frankrijk. In de rest van Europa gaat het algemeen minder goed (-1,9%), maar in België groeit de omzet met 1,4%.
Internationaal gezien groeit de groep sterk in Azië (+3,7%) en Latijns Amerika (+11,9%).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?