- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Carrefour Groep heeft een sterke stijging van zijn organische verkoop opgetekend over de laatste vijf jaar. Deze is in het eerste semester gestegen met 4,3% tot 15,9 miljard euro. Voor het vierde semester op rij tekent de groep in Frankrijk een verbetering van het operationele resultaat op (+19,3%). De verkoop stabiliseert zich, maar er is groei in Spanje, België en Roemenië. Ondanks de goede semestriële resultaten blijft Georges Plassat, CEO Carrefour, voorzichtig en spreekt over "passende en appreciabele resultaten", daaraan voegt hij toe dat "het momenteel niet het moment is om onszelf te feliciteren".
Carrefour heeft een nettowinst van 16,7% gerealiseerd, tot 274 miljoen euro. Het huidige operationele resultaat steeg met 7,9% tot 833 miljoen euro. Het zakencijfer ging organisch met 4,3% de hoogte in, maar bij constante wisselkoersen, bedraagt de variatie -1,6%.
In Europa (Frankrijk uitgezonderd) groeit het huidige operationele resultaat met 19,3% bij constante wisselkoersen, tot 43 miljoen euro. Deze vooruitgang is voornamelijk toe te schrijven aan de goede resultaten in België en aan het herstel in Spanje. Italië, waar de groep heeft aangekondigd 53 supermarkten terug te kopen, gaat verder met de ontplooing van de actieplannen, maar weegt momenteel nog op de resultaten van de groep.
Latijns-Amerika vervolgt haar sterke groei, met een EBITDA van 247 miljoen euro, een stijging met 33,2% bij constante wisselkoersen. In Azië klokt het EBITDA af op 83 miljoen euro.
Volgens Carrefour draagt de overname van de activiteiten van DIA in Frankrijk (800 winkelpunten met in het totaal een zakencijfer van 2,3 miljoen euro onder enseigne in 2013) op een significante wijze bij aan de groei van het multi-format netwerk in Frankrijk.
Doelstellingen nastreven
De groep richt zich nu op het versnellen van de ontplooing van multichannel (vernieuwing van de franse website, ontwikkeling van click&collect diensten), andere structurele projecten (herschikking van de logistieke keten in Frankrijk, vereenvoudiging van het informatiesysteem), de aantrekkelijkheid van de locaties in Frankrijk, Spanje en Italië verhogen, de renovatie van de winkelpunten versnellen en een strikte financiële discipline hanteren. De investeringen (819 miljoen euro over een semester) worden behouden, om te landen op 2,4 à 2,5 miljard euro op jaarbasis.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?