- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Breaking news! Nee, dit gaat niet over de ‘kijkwinkel’ van Albert Heijn in Brasschaat: het is op dit ogenblik nog te vroeg om de impact van die op ons grondgebied nieuwe keten in te schatten. Aan de andere kant van het land gebeurt er immers ook baanbrekend werk. Het omturnen van de hypermarkt van Mons (Bergen) Grand Pré tot Carrefour Planet wordt namelijk de eerste schakel in een groot offensief van de groep en een nieuw gegeven op de markt: tegen het einde van het jaar zullen er nog negen andere hypers dezelfde metamorfose ondergaan hebben.
Carrefour is bezig met een enorm project: het hypermarktconcept dat ze zelf hebben uitgevonden, en dat op alle rijpere markten te kampen heeft met een identiteitscrisis, volledig heruitvinden. Want hoewel alle groeilanden gek zijn op het traditionele ‘alles-wat-je-maar-kan-bedenken-onder-één-gigantisch-dak’-concept, lijkt de fut eruit te zijn in Europa. De redenen daarvoor zijn legio. De buurtwinkels waar je efficiënt kan shoppen zijn in volle opgang, het concept slaagde er niet in het verschil te maken op gebied van voeding en, last but not least, hebben de category killers van de home (Ikea), elektro (Media Markt), textiel en lingerie, drogisterij en ga zo maar door grote happen uit de koek genomen. Naargelang hun infrastructuur ouder werd, verloor de hypermarkt stilaan haar roeping: de gezinnen trokken er niet langer naartoe om te gaan genieten van een leuke middag shoppen. Dit hebben ze bij Carrefour maar al te goed beseft, vandaar de naam van het strategisch programma dat deze enorme winkels nieuw leven moet inblazen: “Réanchanter l’hyper” (sic).
Lees verder in Gondola Magazine april 2011
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?