- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Om de wachttijden aan de kassa te verminderen, test Carrefour België een systeem met één enkele wachtrij aan de kassa. In plaats van te kiezen aan welke kassa ze aanschuiven, staan alle klanten in dezelfde wachtrij en krijgen ze op het einde een kassa toegewezen.
Carrefour test deze “unieke wachtrij” momenteel in de hypermarkten in Bierges (Waals-Brabant) en Schoten (Antwerpen). Vanaf nu kunnen de klanten van die twee winkels aanschuiven in één enkele wachtrij, zoals in pretparken. Telkens wanneer er een kassa vrij is, verschijnt er een boodschap op de schermen. De klant wordt vervolgens uitgenodigd om zich te begeven naar het nummer van de vrije kassa.
Op de vloer wordt aangeduid hoe de klanten moeten aanschuiven. Een hostess informeert hen helpt indien nodig. Via schermen wordt de klant gevraagd om te wachten tot er een kassa beschikbaar is en geïnformeerd naar welke vrije kassa hij zich mag begeven. Zo kunnen de klanten makkelijker doorstromen naar de vrije kassa.
Wachttijd verminderen
Met deze wachtrij wil Carrefour de wachttijden aan de kassa verminderen. Want die hebben een grote invloed op de winkelervaring en klantentevredenheid. “Een van de meest bepalende factoren winkelervaring is het aanschuiven aan de kassa. Dat is namelijk de laatste indruk die de winkel op de klant nalaat”, klinkt het.
Colruyt testte ooit al een gelijkaardig systeem, maar voerde het af. Bij Carrefour zijn de eerste reacties alvast positief. Woordvoerder Baptiste Van Outryve liet al weten dat 80% van de klanten het system een verbetering noemt. Als de test na de proefperiode positief is, zou het systeem ingevoerd kunnen worden in alle Carrefour hypermarkten.
Niet helemaal uniek
Helemaal nieuw is deze wachtrij niet in ons land. Naast de test van Colruyt, is er ook Red Market (Delhaize) die het principe van één kassa toepast. In sommige individuele winkels met hoge traffiek zoals de Carrefour express in Brussel-Zuid of de AD Delhaize op de Anspachlaan in Brussel is er ook maar één kassa om het kassaverkeer in goede banen te leiden.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?