Carrefour verkoopt 80% van zijn Chinese activiteiten aan de groep Suning.com. Het derde grootste e-commerceplatform van China telde daarvoor 620 miljoen euro neer.

De Carrefour groep heeft beslist om zich terug te trekken uit China en verkoopt daarom 80% van zijn lokale activiteiten aan de groep Suning.com voor 620 miljoen euro. De transactie zou naar verluidt eind dit jaar afgerond zijn. Al kan het bedrag volgens de groep nog wel wijzigen op de datum van de transactie, al naargelang de evolutie van de nettoschuld van Carrefour en de nood aan bedrijfskapitaal.

Carrefour behoudt nog 20% van de activiteiten, evenals 2 van de 7 zetels in de toezichtsraad van Carrefour China. Al heeft de retailer wel de nodige maatregelen getroffen zodat het zijn 20% in de toekomst toch nog kan verkopen aan de Chinese groep.

Ter herinnering, Carrefour is al sinds 1995 aanwezig op de Chinese markt en bezit er in totaal 210 hypermarkten en 24 buurtwinkels. Vorig jaar behaalde Carrefour China nog een omzet van 3,6 miljard euro, een daling van bijna 10%. Suning.com heeft op zijn beurt dan weer 8.881 Chinese verkooppunten in handen en is het derde grootste e-commerceplatform van het land.