- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Na een test van negen maanden in de Hypermarkten van Schoten en Bierges implementeert Carrefour België het principe van de unieke wachtrij nu ook in de Hypermarkt van Evere. In plaats van te kiezen aan welke kassa ze aanschuiven, staan alle klanten in dezelfde wachtrij en krijgen ze op het einde een kassa toegewezen. Ook aan de selfcankassa's.
Op 20 november 2014 introduceerde Carrefour België de unieke wachtrij in zijn Hypermarkten van Schoten en Bierges. Het concept? Klanten kunnen aanschuiven in één enkele wachtrij, zoals in pretparken. Telkens wanneer er een kassa vrij is, verschijnt er een boodschap op de schermen. De klant wordt vervolgens uitgenodigd om zich te begeven naar het nummer van de vrije kassa. Zo wil Carrefour de wachttijden aan de kassa’s verminderen.
De tests in Schoten en Bierges blijken bijzonder overtuigend, zegt de retailer. “De wachttijden aan de kassa’s zijn aanzienlijk verminderd, tot grote tevredenheid van de klanten, die deze nieuwe regeling definitief hebben aangenomen. De winkel van Schoten bijvoorbeeld, waar de kassa’s een knelpunt waren, scoort vandaag als een van de beste Hypermarkten Carrefour qua klanttevredenheid", klinkt het.
Deze resultaten brachten de retailer ertoe deze service uit te breiden naar andere Hypermarkten. De “unieke wachtrij” wordt nu ook in de Hypermarkt in Evere, die momenteel volledig heringericht wordt, ingevoerd. Het systeem wordt hier voor tien kassa’s ingevoerd. Klanten die dat wensen kunnen zich nog steeds naar een van de vier traditionele kassa’s begeven.
Ook aan de selfscankassa’s
Vanaf vrijdag 21 augustus wordt ook hier het systeem van de unieke wachtrij toegepast. Zo wil Carrefour de snelheid van de unieke wachtrij met die van de selfscan combineren. De wachttijd zou dus nog korter moeten zijn.
Het betreft hier echter een test die ook op zijn beurt naar andere winkels kan worden uitgebreid indien de resultaten even overtuigend zijn als bij de test met de traditionele kassa’s. De komende maanden zullen ook andere Hypermarkten Carrefour deze indeling toepassen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?