Interieurketen Casa zet deze lente in op zijn vernieuwde commerciële strategie, zowel online als offline. De winkelketen investeert in een Click & Collect-webshop en een totaal vernieuwd winkelconcept en assortiment.
Casa begint deze maand aan een nieuw hoofdstuk: het bedrijf verhuist naar een nieuw hoofdkantoor en distributiecentrum langs de E313 in Olen. Dat nieuwe DC vervangt de twee logistieke centra in Heultje (Westerlo) en Itegem (Heist-op-den-Berg). Voortaan zullen alle Casa-winkels in Europa vanuit Olen bevoorraad worden. Het nieuwe distributiecentrum heeft met zijn 50.000 m² oppervlakte een grotere opslagcapaciteit en is ook sterk geautomatiseerd.
"Door de centralisatie in Olen kunnen wij inzetten op een efficiëntere verdeling van de goederen naar onze 520 winkels in 8 Europese landen. Dankzij deze investering, zullen wij jaarlijks tot 5.000 vrachtritten uitsparen", zegt Giane Van Landuyt, CEO. De verhuis van de logistiek naar Olen gaat wel gepaard met een verlies van 50 jobs, zo maakte Casa begin dit jaar bekend.
Casa 20.20
Het nieuwe DC komt er in het kader van “CASA 20.20”, de vernieuwde commerciële strategie van Casa waarmee de keten weer rendabel wil worden. Met het plan reageert Casa op "een veranderend concurrentielandschap, bijhorende toename van digitalisering en de alsmaar sneller evoluerende tendensen op de markt."
Concreet wil Casa meer inzetten op inspiratie en e-commerce om de concurrentie met online spelers en prijsvechters als Action aan te gaan. Daarom investeerde de winkelketen de afgelopen maanden sterk in een online winkel, en werd ook het fysieke winkelconcept onder handen genomen.
Click & Collect
Casa komt voor het eerst met een e-commerce verhaal met zijn Click & Collect webshop. Sinds begin april is die al toegankelijk voor klanten in België, Frankrijk en Luxemburg. Hierbij kan de klant via de website in een winkel naar keuze een bestelling plaatsen, online de producten betalen en in de winkel ophalen.
“Onze klanten willen vandaag op een fijne manier geïnspireerd worden door de laatste decoratietrends, zowel online als in de winkel. Dankzij onze toegankelijke webshop, een frisse website en het vernieuwde winkelconcept kunnen onze klanten hun inspiratie meteen in huis halen", zegt Giane Van Landuyt.
Casa zegt deze investering als een eerste stap richting een volledige webshop te zien. Op termijn wil de retailer ook in andere landen de afhaalpunten lanceren en zelfs pakjes aan huis gaan leveren.
Winkelconcept
Casa investeert niet alleen in e-commerce, maar ook in fysieke winkels Zo werd de collectie opgefrist en kregen ook de winkelpanden zelf een upgrade volgens een industriële, loft-achtige look. Daarnaast werden de winkels ook logischer ingedeeld. Op basis van een duidelijk winkelplan wordt de klant voortaan in een open en ruime winkel doorheen de verschillende “inspiratiewerelden” geleid.
In 2016 werden 40 winkels conform dit nieuwe winkelplan omgevormd en dit jaar staan er internationaal 200 winkels op de planning. De overige winkels zullen begin 2018 worden omgevormd.
Voldoende innoverend?
“De vernieuwing die Casa doorvoert is op z’n zachtst gezegd noodzakelijk om het voortbestaan van de keten te verzekeren”, zegt Chris Van Wesemael, Non-food retail expert bij Gondola. “De vernieuwing van de winkels is zeker een goede zaak. In hoeverre echter de beperkte “multichannel” approach voldoende is om aan de wensen van de hedendaagse consument te voldoen is maar zeer de vraag. Casa is rijkelijk laat om met een webshop te komen, die bovendien nog erg beperkt is. De consument verwacht vandaag véél meer dan enkel een webwinkel met een beperkt assortiment (niet alle artikels zijn online te koop) zonder thuislevering. Ook de integratie van e-commerce toepassingen in de winkels zelf, wat toch de norm aan het worden is voor nieuwe shopconcepten, ontbreekt.”
De vraag is of deze ingrepen voldoende zullen zijn om klanten die vertrokken zijn naar concurrenten zoals Flying Tiger, Maisons du Monde, Trafic (in Wallonië) opnieuw aan zich te binden. Van Wesemael wijst er ook op dat de concurrentie voor Casa in andere landen nog scherper is, met o.a. Jysk in Nederland en Zôdio in Frankrijk.
Lees ook: De toekomst van Home & Deco Retail in de Benelux - een dubbelinterview met branchekenners