Cdiscount (Casino) bezorgt pakjes binnen tijdsinterval van 30 minuten in Parijs
Cdiscount, de nummer 2 op het vlak van e-commerce in Frankrijk na Amazon, heeft in Parijs een nieuw bezorgdienstsysteem gelanceerd. De klant kan daarbij zelf kiezen binnen welk interval van 30 minuten zijn pakje geleverd wordt. Het systeem is innovatief omdat de levering in twee stappen plaatsvindt. Het is ook bijzonder duurzaam.
De webshop en marktplaats Cdiscount, een filiaal van de Franse Casino groep, biedt in samenwerking met Chronopost (DPDGroup) al zondag- en ’Same Day’-leveringen aan in Parijs, Bordeaux, Lille, Lyon, Straatsburg en Marseille. Maar nu kunnen Parijzenaars ook gebruikmaken van een nieuwe service: ‘On Demand’. Daarbij kunnen klanten die hun pakje de vorige avond besteld hebben, hun boodschappen binnen een tijdsvenster van 30 minuten naar keuze laten leveren. Dat gebeurt met de fiets of een cargo-fiets.
Om die service te kunnen aanbieden, werkt Cdiscount samen met twee filialen van de groep La Poste: Chronopost (in België bekend onder de naam DPD) en Stuart (een stedelijke en ecologische bezorgdienst start-up die afgelopen jaar werd overgenomen en die gelijkaardig is aan CityDepot bij ons). Van zodra de bestelling geplaatst en klaargelegd is in een depot van Cdiscount, haalt Chronopost ze af en levert ze in een automatisch Pickup pakjeskluis in de buurt van de klant. Die krijgt vervolgens een sms waarbij hij zelf een tijdsvenster van 30 minuten mag kiezen, ofwel dezelfde dag nog tot 22 uur, ofwel binnen de 7 dagen (van 10 tot 22 uur). Stuart stuurt vervolgens een koerier die het pakje in de kluis ophaalt en het binnen het afgesproken tijdsinterval bij de klant levert.
Zeer tijdsnauwkeurige leveringen oogsten wat kritiek, omdat ze een bundeling van de leveringen in de weg staan. Hierdoor rijden de bestelwagens vaak rond met veel onbenutte capaciteit. Het systeem dat Cdiscount en Chronopost/Stuart hebben uitgewerkt, is daarentegen wél duurzaam: de transporten naar de kluizen kunnen gebundeld gebeuren en de last-mile wordt met de fiets afgelegd.
Snelheid en nauwkeurigheid cruciaal
“Thuislevering is tegenwoordig een fundamentele component bij een aankoop en dus een cruciale factor in onze competitiviteit”, vertelt Pierre-Yves Escarpit, adjunct algemeen directeur van Cdiscount verantwoordelijk voor de supply chain. “Na de levering op zondag en die op dezelfde dag, konden we dankzij het partnerschap met Chronopost en Stuart ons gamma aan oplossingen voor thuislevering uitbreiden. Daardoor kunnen we de klant een steeds innovatiever en flexibeler aanbod doen, dat aangepast is aan al zijn behoeften.”
De lancering van deze nieuwe service past in de ‘convenience’ trend die steeds meer opkomt in Europa. De snelheid en de nauwkeurigheid van de leveringen zijn argumenten waarmee e-tailers zich kunnen onderscheiden. Volgens de E-shopper Barometer 2017 van DPDGroup, zijn 85% van de Europese e-shoppers sneller geneigd om bij een bepaalde webshop te kopen als hun pakjes de dag nadien al geleverd worden. 77% shopt dan weer sneller bij webshops die het tijdstip van levering tot op het uur nauwkeurig aangeven.