- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Volgens Jacques-Antoine Granjon, de CEO van de Franse webshop Vente-Privée.com, zal het succes van Amazon enkel toenemen. De groei van de e-commercereus zal op termijn ten koste van gaan van klassieke (food)retailers, zei Granjon tijdens 'Les Journées Grandes Marques', een evenement van EBG.
Voor Jacques-Antoine Granjon, doet Amazon aan commerciële dumping, maar dan op wereldwijde schaal. “Amazon gaat de klassieke retailers kapot maken. Misschien niet morgen, of misschien zelfs niet binnen tien jaar. Maar op termijn, gaan al de grote groepen die vandaag de klassieke grootdistributie organiseren sterven. Waarom? Dat willen ze niet horen”, zei de CEO van Vente-Privée. “Je moet kijken naar het koopgedrag van jongeren. Zij hebben geen zin om een hele namiddag te spenderen aan het inkopen van basisproducten”.
Ook de drive zal de klassieke retail niet helpen, meent Granjon. “Het werkt vandaag, maar binnen 20 à 30 jaar zal het niet meer bestaan”.
De gratis leveringen van Amazon, waar Jef Colruyt onlangs nog kritiek op gaf, zijn volgens de Vente-Privée CEO minder een probleem. Amazon is ondertussen zo groot (goed voor meer dan 110 miljard dollar) dat een gratis levering hen wel geld kost, maar geen pijn doet.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?