Crisp
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Crisp
In de zomer van vorig jaar stak de Nederlandse digitale supermarkt Crisp van wal in ons land. Sinds november is Charlotte Van Loock country manager Belgium, op 25 mei is ze spreker op Gondola Day.
Heel goed. We hebben een vliegende start genomen en hebben dat in de maanden erna weten vast te houden. We hebben in het nieuwe jaar zelfs alweer nieuwe records neergezet. We groeien hier sneller dan bij het begin in Nederland. We hebben 150.000 Vlaamse gebruikers en 9 op 10 zijn herhaalaankopen, wat er op wijst dat onze klanten tevreden zijn. Vlamingen en Belgen zijn over het algemeen iets terughoudender in e-commerce, maar we zien nog heel wat groeimarge.
We spelen in op twee belangrijke tendenzen die ervoor zorgen dat de markt zich voor ons opbouwt en dat we niet achter de consument aan moeten hollen. Ten eerste verschuift het aankopen van boodschappen steeds meer naar online, gedreven door de steeds betere service die ze daar vinden. Ten tweede kopen veel meer mensen verse en lokale voeding. Dat heeft met gezondheidsbewustzijn te maken, maar ook met het feit dat consumenten meer transparantie willen. Ze willen weten waar hun eten vandaan komt. Los daarvan maken we de keuze voor hen makkelijker. We hebben een aanbod van zowat 3.000 producten, bij klassieke supermarkten is dat een veelvoud. We bieden “slechts” drie soort eieren aan in plaats van twintig. Vers geraapt, bij een lokaal bedrijf. Daarmee maken we het verschil.
Ik denk dat die bekommernis bij de consument ons net relevanter maakt. We richten ons niet op mensen die promotiegedreven zijn en op zoek gaan naar een varkenslapje aan discountprijzen. We maken wel verse voeding met nadruk op smaak toegankelijker.
Onze klanten zijn vooral jonge gezinnen. Zij zijn in ons aanbod geïnteresseerd omdat ze vaak kinderen hebben en daardoor bewuster met voeding bezig zijn en ook grotere nood hebben aan tijdswinst. Verder is het heel gelijk verdeeld tussen landelijke en stedelijke gebruikers.
Ja, maar we investeren in de groei van het bedrijf en in Nederland maken we wel winst per bestelling. In Vlaanderen is dat nog niet het geval, maar het ligt wel binnen handbereik. Het zou kunnen dat we dat doel dit jaar al bereiken, maar ik wil me daar niet op vastpinnen. Ook in Vlaanderen investeren we nog altijd in ons aanbod. We bieden sinds kort non-food aan, zoals in Nederland, zodat mensen bij ons terecht kunnen voor al hun boodschappen. Onze klanten bleven ons maar vragen om ook toiletpapier en dergelijke aan te bieden. En daarnaast bieden we ook kant-en-klare maaltijden aan via de Eetfabriek, een Nederlands cateringbedrijf dat we vorig jaar overgenomen hebben.
Charlotte Van Loock is één van de sprekers op Gondola Day op 25 mei. Benieuwd naar wat ze te vertellen heeft? Schrijf u snel in!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?