Maniet - éco-corner
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Maniet - éco-corner
Vrijdag heeft Chaussures Maniet!Luxus in zijn winkel in Sint-Pieters-Woluwe zijn eerste ecocorner ingehuldigd, een ruimte gewijd aan artikelen met een lage milieu-impact. Tegelijk heeft het Belgische familiebedrijf ook een eigen Eco-Score ontwikkeld. "Ons doel was echt om te voorkomen dat het greenwashing zou zijn.” Maar zijn ze daarin geslaagd?
Al 35 jaar verkoopt het bedrijf onder de merknamen Maniet en Luxus merkschoenen voor het hele gezin. Dit jaar besloot het bedrijf te innoveren op vlak van duurzaamheid door een eerste ecocorner te lanceren in zijn Chaussures Maniet winkel in Stockel. Sinds vrijdag kunnen klanten in deze shop-in-shop van 25 vierkante meter een reeks artikelen vinden die zijn geselecteerd op basis van hun totale milieu-impact. "Op dit moment zijn er een twintigtal modellen, hoofdzakelijk sneakers voor volwassenen”, vertelt de CEO van de groep, Allison Vanderplancke. "Maar we hebben contact met andere leveranciers van wie we weten dat hun producten zouden passen in het gamma. Het assortiment moet daarom in de nabije toekomst worden uitgebreid.” Bovendien omvat het project dat in Sint-Pieters-Woluwe gelanceerd is ook een onderdeel dat de onderneming ‘Eco-Lab’ noemt. "We willen ons concept verfijnen dankzij de feedback van onze klanten, alvorens het uit te breiden naar onze andere winkels”, voegt Vanderplancke eraan toe, die volgend jaar in februari al haar tweede ecocorner wil openen.
Daarnaast heeft Chaussures Maniet!Luxus in samenwerking met een bedrijf dat gespecialiseerd is in koolstof- en milieustrategie een eigen Eco-Score ontwikkeld. Net als de Nutri-Score voor voeding geeft deze score aan elk product in de ecocorner een score tussen A en E op basis van zes hoofdcriteria:
Op dit moment is de Eco-Score enkel terug te vinden op schoenen in de ecocorner. Maar vanaf juni of juli gaat het bedrijf het toepassen op al zijn producten. "De ecocorners worden dan een soort uitstalraam voor onze meest milieuvriendelijke artikelen”, zegt Allison Vanderplancke, die hoopt dat de aanpak fabrikanten zal aanmoedigen om meer milieuvriendelijke schoenen te maken. Om zo realistisch mogelijk te zijn en vooroordelen te vermijden, hecht het merk aan bepaalde criteria meer belang. Zo krijgt het gebruikte materiaal in de eindberekening meer gewicht dan de andere categorieën, aangezien dit onderdeel het grootste deel van de CO2-uitstoot veroorzaakt. Om klanten volledige transparantie te bieden zijn alle details van de berekening voor elk product op het internet beschikbaar. "We hebben voor elk artikel ook een QR-code geplaatst die de klant naar deze informatie leidt.”
”Ons doel was echt om greenwashing te vermijden, wat op dit moment erg in is”, zegt de CEO. "Het is gemakkelijk om te zeggen dat een schoen ‘green’, 'milieuvriendelijk' of ‘vegan’ is. Maar we wilden deze labels controleren en het juist doen.” Daarom heeft Chaussures Maniet zijn Eco-Score ontworpen op basis van het Europese ecolabel, maar met de bedoeling om het te verrijken met extra informatie. "Om te zeggen dat het vandaag perfect is, zou overdreven zijn. Alle Eco-Scores of Nutri-Scores kunnen voor interpretatie vatbaar zijn. Maar we wilden onze Eco-Score op een zo transparant en eerlijk mogelijke manier ontwikkelen."
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?