Ochama website
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ochama website
De Chinese websupermarkt Ochama is actief in België, Frankrijk en Duitsland. In die landen kunnen consumenten sinds kort thuis laten leveren.
Een half jaar nadat de Chinese online supermarkt Ochama neerstreek in Nederland breidt het uit naar Belgë, Duitsland en Frankrijk. Sinds 4 augustus biedt het thuisleveringen aan in de drie landen, meldt Distrifood. Bestellingen van meer dan 79 euro zijn gratis, bij kleinere aankopen betalen klanten 4 euro bezorgkosten. Ochama omschrijft zichzelf als een Aziatische onlinesupermarkt met een assortiment van ruim 10.000 producten, waaronder “lokale FMCG, cross-border keukentoestellen, huismerken, Aziatische voeding en meer categorieën”. Bij de aankondiging in januari leek de supermarkt te willen inzetten op offline én online, met gerobotiseerde afhaalpunten en thuisbezorging, maar nu lijkt het zwaartepunt toch (zeker in België, Frankrijk en Duitsland) op het laatste te gaan liggen. In Nederland heeft het vestigingen in Diemen, Leiden, Utrecht en Rotterdam. Om de versheid te garanderen, kunnen buiten Nederland nog geen verse of diepvriesproducten worden besteld.
Ochama maakte het nieuws van de uitbreiding alleen in het Chinees bekend, via WeChat (een Aziatische versie van Whatsapp). Het omschrijft zijn klanten daarbij als ‘schatjes’. Om klanten aan te trekken, voert het de komende week elke dag (tot 14 augustus) tijdelijke kortingsacties aan. Wie nieuwe klanten aanwerft, wordt beloond met een kortingsbon van 5 euro of een geschenkbon van 10 euro. Die nieuwe klanten krijgen een welkomstpakket van 25 euro. De supermarkt werkt met een abonnement, dat 10 euro bedraagt. Het is niet bekend of Ochama in ons land vestigingen wil openen. Ochama maakt deel uit van JD.com, het derde grootste e-commercebedrijf ter wereld, na Alibaba en Amazon.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?