- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Colruyt beweert in een nieuwe campagne dat het goedkoper is dan eender welke Nederlandse en Franse supermarkt. Belgen moeten dus niet de grens over als ze geld willen besparen, zo luidt de boodschap.
Colruyt lanceert een nieuwe campagne waarin het zich profileert als de goedkoopste supermarkt, ook voor Belgen die over de grens gaan om hun inkopen te doen. De slogan van de campagne: de goedkoopste winkelkar kent geen grenzen/le caddie le moins chèr des deux côtés de la frontière. Daarmee wil de supermarktketen Belgische grensshoppers overtuigen om niet langer naar het buitenland te gaan en daarbovenop ook te besparen op autoritten. Colruyt staaft zijn bewering door zijn winkel in Sint-Gillis-Waas te vergelijken met drie Nederlandse winkels die populair zijn bij veel Vlamingen: Albert Heijn en Jumbo in Hulst, Plus in Koewacht. Volgens Colruyt is Albert Heijn maar liefst 34% duurder, Jumbo 21% durder en Plus 42% duurder.
Aan de grens met Frankrijk vergeleek het de Colruyt in Moeskroen met die van vier supermarkten: E. Leclerc in Wattrelos, Auchan in Roncq, Carrefour in Wasquehal en Match in Wattrelos. Ook daar waren de prijsverschillen volgens Colruyt opmerkelijk groot: de Colruyt in Moeskroen was respectievelijk 13,07%, 15,04%, 16,65% en 25,06% goedkoper. Colruyt vergeleek daarbij de gemiddelde winkelkar, op basis van gegevens van de bezoekers van Colruyt Laagste Prijzen. Vaak gaat het niet om precies dezelfde producten, maar om een vergelijkbaar alternatief in Nederland of Frankrijk. De prijzen werden op de dag zelf vergeleken. Colruyt voert de campagne online, maar ook regionaal, in de grensstreken waar veel grensshoppers te vinden zijn.
De campagne van Colruyt is opvallend, omdat het ingaat tegen het overheersende idee dat winkelen in het buitenland sowieso goedkoper uitvalt. Uit een studie van Nielsen uit 2019 bleek dat 1 op 3 Belgen om die reden in het buitenland gaan shoppen, waarbij vooral drank één van de favoriete producten was die over de grens gekocht werden. Het was al langer duidelijk dat de prijsverhoudingen met het buitenland de voorbije jaren aan het veranderen waren, onder meer door de scherpe prijsconcurrentie op de Vlaamse markt, maar ook door btw-verhogingen in Nederland en Frankrijk, maar actuele cijfers zijn daar niet over.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?