- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Colruyt Group heeft de verkoop van zijn Franse foodservicedochter Pro à Pro aan het Duitse Metro afgerond. De retailgroep heeft daarvoor groen licht gekregen van de Franse concurrentiewaakhond.
In juli 2016 maakte Colruyt bekend dat het zich zou terugtrekken uit de Franse foodservicemarkt door Pro à Pro te verkopen aan Metro Group. De bevoegde mededingingsautoriteiten hebben eind januari hun goedkeuringsproces voor de overname afgerond.
De verkoop van Pro à Pro werd bijgevolg gefinaliseerd op 1 februari 2017. Op die datum werd de volledige eigendom van de Franse foodservice business Pro à Pro overgedragen aan Metro. De transactie omvat de merknaam en de operationele activiteiten, evenals de distributiecentra, de logistieke platformen en het vrachtwagenpark van Pro à Pro.
Hoeveel Metro betaalt voor het foodservicebedrijf wordt niet gecommuniceerd, maar volgens de analisten KBC Securities hing aan Pro à Pro een prijskaartje van 200 miljoen euro.
Pro à Pro is winstgevend en realiseerde in 2015 een omzet van bijna 670 miljoen euro, goed voor meer dan 40% van de groothandelsactiviteiten van Colruyt Group. De Belgische retailer verkoopt Pro à Pro omdat ze op lange termijn geen toekomst zag voor Pro à Pro als “stand alone”-formule op de stagnerende Franse foodservicemarkt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?