- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
In 2011 heeft Colruyt Groep 123 sociale audits laten doen bij food en non-food leveranciers. Voor 80% van de producenten ging het om een eerste controle. Deze audits hebben in het verleden hun doelmatigheid al bewezen, aangezien veel leveranciers hun investeringen in betere arbeidsomstandigheden verhogen. 25 leveranciers hebben echter geweigerd aan een eerste audit mee te werken of hebben geen pogingen gedaan de arbeidsomstandigheden te verbeteren. Colruyt heeft daarom besloten om afscheid te nemen van deze leveranciers. Volgens de groep is de situatie in China verontrustend. Colruyt vraagt extra inspanningen van alle betrokken partijen, waaronder ook de lokale autoriteiten.
De uitvoering van deze audits kostte 90.851,17 euro. De audits vonden plaats bij 123 van de 248 leveranciers van Colruyt. De meest voorkomende onregelmatigheden betroffen het grote aantal overuren en de te lage beloning daarvan, evenals ontoereikende sociale verzekeringen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?