- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
In Vlaanderen speelt de concurrentie tussen supermarkten veel harder dan in Wallonië, blijkt uit onderzoek van Test-Aankoop. Daardoor is het in Vlaanderen goedkoper shoppen bij Colruyt dan in Wallonië. Colruyt blijft standhouden als goedkoopste supermarkt.
Colruyt blijft de goedkoopste winkel, blijkt uit de nieuwste supermarktenquête van Test-Aankoop, maar er is een groot prijsverschil tussen de winkels in Vlaanderen en Wallonië. Een pizza van Dr. Oetker bijvoorbeeld kostte €2,99 in de Colruyt van Waterloo en slechts €1,78 in de Colruyt van Aalter. Dat is een prijsverschil van maar liefst 68%. De oorzaak van dat prijsverschil ligt bij de Nederlandstalige winkelketens Albert Heijn en Jumbo. Zij oefenen druk uit op de prijzen van Colruyt-winkels in Vlaanderen. Daardoor betalen klanten gemiddeld 7% meer bij een Colruyt in Brussel of Wallonië.
Voor de gemiddelde Belg die een winkelmandje met een mix van merken, witte producten en huismerken koopt, is Colruyt de goedkoopste winkel. Tenminste als Colruyt en Collect&Go reageert op de prijzen die Albert Heijn hanteert. Uit het onderzoek van Test-aankoop blijkt dat het prijsverschil met Albert Heijn amper 1% is. Als Colruyt niet reageert omdat er geen concurrentie is van een winkel in de buurt, dan ligt het prijsniveau veel hoger, meer bepaald 7%.
Ook bij Okay, de buurtwinkel van Colruyt, ligt het prijsniveau 7% hoger als de winkel reageert op de prijzen van Albert Heijn. Bevindt er zich geen concurrerende winkel van Albert Heijn in de buurt, dan is de Okay-winkel 15% duurder. De winkels van Carrefour-groep zijn 15 tot 19% duurder dan de goedkoopste Colruyt-winkels. De winkels van Spar, (AD)Delhaize, Intermarché en Makro zijn dan weer gemiddeld 21 tot 22% duurder en Match is gemiddeld zelfs 31% duurder.
Naast de toenemende concurrentie tussen supermarkten in Vlaanderen, kwam in de enquête van Test-Aankoop iets anders naar voor. De aankoopgewoonten zijn door de coronapandemie verandert. Er wordt meer online gekocht, maar bij supermarkten die aan huis leveren, blijft die stijging voorlopig uit. Al zou op termijn het traditionele model wel eens door elkaar kunnen worden geschud. Zo probeert Hopr, de eerste supermarkt zonder fysieke winkel, door te breken in Limburg en volgende week doet C-Mercado intrede in Antwerpen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?