De prijs, een ruim assortiment en tijdswinst blijven de belangrijkste factoren die klanten overtuigen om een aankoop te doen. En dat weet Colruyt als geen ander, want binnen de foodretail voldoet het bedrijf het best aan de verwachtingen van de consument. Zo blijkt uit de recente Retail Barometer 2018, een initiatief van Altavia ACT.

In de Retail Barometer 2018 peilde Altavia ACT naar de perceptie en verwachtingen van 3.000 consumenten ten opzichte van retailwinkels (zowel online als offline) en dat in 6 sectoren: voeding, cosmetica, textiel, doe-het-zelf en tuinieren, hi-tech en dieren. Wat blijkt? Binnen de voedingssector zijn het vooral de prijs (41,6%), de keuze uit een ruim assortiment (40,1%) en tijdwinst (33,2%) die de shopper overtuigen om producten te kopen. Binnen de andere vijf sectoren waren vooral een ruim aanbod (27,2%), de prijs (26,6%) en de klantenservice (24%) van belang. Hieronder bespreken we welke retailers het best voldeden aan de verwachtingen van de consument.

Voeding: Colruyt Group, de grote winnaar

Door hun uitstekende kennis en verstand van de complexe Belgische markt, hebben de nationale historische huismerken de consument aan zich gebonden. De grote winnaar van dit jaar is Colruyt Group. Dankzij klassieke verkooppunten, online bestelsystemen en de sterke positionering van hun bio-aanbod, bezet de groep de eerste 3 treden van het podium. Daarbij weet Colruyt de leidersplaats te verzilveren, gevolgd door Collect & Go en Bio-Planet. De heilige drievuldigheid van de voeding doet zijn succes bovendien nog eens over in Italië, want ook daar liggen fysieke verkooppunten, online platformen en het biohuismerk aan de leiding. Daarnaast blijft ook nabijheid een belangrijke rol spelen voor consumenten. Zo eindigt OKay, het huismerk van Colruyt Group, op de vijfde plaats.

Uit de enquête blijkt dat vooral de online bestelplatformen beter aan de verwachtingen van de klanten beantwoorden dan de fysieke verkooppunten. De consumenten appreciëren de tijdswinst en hebben het gevoel goede zaken te doen, klinkt het.

Textiel

Dé sector bij uitstek die, net als vorig jaar, gedomineerd wordt door online verkoop, is de mode. Daarbij is het Amazon die het best voldoet aan de verwachtingen van de klant, op de voet gevolgd door Zalando en Primark. Als Amazon kan rekenen op een gunstige prijs om kopers aan te trekken, stelt Zalando een belangrijkere keuze voor. De komst van Primark, die vandaag trouwens zijn winkel op de Antwerpse Meir opende, op het podium is interessant aangezien het de enige fysieke winkel is die de sector komt opschudden. De lage prijzen en het verrassingseffect door het steeds veranderende aanbod van Primark maken deel uit van de interesse in dit fysieke verkooppunt.

DIY en tuinieren

Binnen de sector DIY en tuinieren, was het Aveve (34%) dat op de eerste plaats eindigde. De top 3 werd achtereenvolgens aangevuld door Brico Plan-it (33%) en Hubo (28%). Opmerkelijk is wel dat elk van de winkels zijn eigen publiek kreeg toebedeeld. Zo is Aveve de favoriete winkel van vrouwen, terwijl mannen zich eerder tot Brico Plan-it wenden. De ouderen verkiezen Hubo dan weer voor tuinieren en klussen. "Een tendens die bevestigt dat een eigen identiteit een grote impact heeft op de sector", aldus Altavia ACT.

Fysieke winkel nog niet dood

Hoewel de e-commerce steeds belangrijker wordt, blijft de fysieke winkel nog steeds belangrijk. “De fysieke winkel is nog niet dood, maar er is geen tijd te verliezen. De retailers moeten hun eigen identiteit ontwikkelen en een winkelervaring aanbieden die de verplaatsing rechtvaardigt. Niemand kan doen alsof de verschuiving van het paradigma niet zal plaatsvinden, aangezien dit voor vele sectoren al de realiteit is. Tenslotte is de complexiteit van de Belgische markt, waartegen adverteerders, marketeers en retailers al sinds decennia strijden, hetgene waar historische huismerken hun handen van moeten halen en op serene wijze de overgang inzetten naar de digitale transformatie”, besluit de enquête.