- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De onderhandelingen over de fiscale hervorming in de federale regering verlopen moeizaam, maar er is consensus over het feit dat voeding niet duurder mag worden. Dat betekent dat de btw op 6% blijft en er van een gezondheidsshift weinig in huis komt.
Het is een fundamentele verandering tegenover het oorspronkelijke plan van minister van Financiën Vincent Van Peteghem. Hij wou fruit, groenten en zuivel goedkoper maken en andere, meer ongezonde producten via een kleine btw-verhoging iets duurder. Bedoeling was om de bevolking op die manier aan te moedigen om gezonder te eten en om welvaartsziekten zoals diabetes en overgewicht aan te pakken. Onrechtstreeks zou dat de schatkist ten goede komen, doordat er minder uitgaven voor sociale zekerheid zouden zijn. Het leek er lange tijd op dat er een consensus was over die maatregel, maar omdat bepaalde elementen van de fiscale hervorming niet in goede aarde vallen bij sommige coalitiepartners, moet er gesleuteld worden aan een nieuw voorstel. Daarbij wordt de btw-verhoging voor sommige voeding geschrapt, met het argument dat de winkelkar niet duurder mag worden. Het plan om de verschillende btw-tarieven van 6% en 12% naar 9% te brengen blijft overeind, maar er wordt een lijst met uitzonderingen aan toegevoegd, zodat de koopkracht niet aangetast wordt. Ook energie mag niet duurder worden, is het oordeel van de regeringspartners, wat betekent dat de inkomsten ergens anders vandaan moeten komen. Daarvoor wordt volgens de krant Het Laatste Nieuws gekeken naar producten als kranten en tijdschriften, cultuurcheques en bloemen, waarvan de btw zou verhogen van 0% naar 9%. Ook zouden grote vermogens zwaarder belast worden, al ligt MR daarover dwars. De bedoeling is deze maand nog een plan klaar te hebben dat door iedereen gesteund wordt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?