- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Coolblue is vandaag begonnen met het leveren van tv’s in Rotterdam en Amsterdam met elektrische bestelwagens. Die ‘busjes’ rijden op energie die het e-commercebedrijf zelf gaat opwekken met zonnepanelen op het dak van zijn distributiecentrum in Tilburg. Toch neemt het een zeker risico.
Hoeveel elektrische bestelwagens Coolblue nu al inzet, zegt het bedrijf niet. Ze worden eerst in Rotterdam en Amsterdam getest. Volgens CEO Pieter Zwart zal Coolblue er ongeveer 80% van de tv’s met deze voertuigen bezorgen. ”Later dit jaar wordt de dienst uitgebreid naar andere grote Nederlandse steden”, klinkt het.
“Bij de bezorging met elektrische busjes krijgen klanten dezelfde service die ze van Coolblue gewend zijn. Klanten ontvangen hun bestelling de volgende dag binnen een tijdvak van 1 uur. Een kwartier van tevoren ontvangen ze een sms met het exacte tijdstip van bezorging”, stelt het bedrijf.
Met een elektrische bestelwagen houdt die belofte wel een risico in. In zijn persbericht heeft Coolblue het overigens over een test. Hoewel het niets over de bestelwagens zelf vertelt, weten specialisten dat het hier gaat om een e-Crafter van Volkswagen. Die is eigenlijk nog maar pas op de markt. Het is met een vermogen van 100 kW best een krachtig voertuig, maar zijn bereik is volgens de technische fiche beperkt tot slechts 160 km.
In de praktijk zou die actieradius nog kleiner kunnen zijn, omdat de e-Crafter het batterijpakket van de e-Golf gebruikt. Die is als dusdanig niet ontworpen voor gebruik in een bestelwagen. Specialisten zeggen dan ook dat de effectieve reikwijdte rond de 100 kilometer ligt. Coolblue, dat bekend staat voor de uitstekende dienstlevering, steekt zijn nek dus uit. Want als het zonder energie valt, kan de bestelwagen de tijdsvensters niet respecteren.
Anderzijds zal Coolblue nu wel veel ervaring kunnen opdoen met elektrische ‘busjes’ en kan het zo een voorsprong nemen op de concurrentie op gebied van duurzaamheid.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?