Coöperatie Hoogstraten telt een 220-tal leden. Onderling verschillend, maar wel met gemene delers. Zo telen ze allemaal kwaliteitsvolle producten, en stellen ze samenwerking voorop als dé voorwaarde voor succes – vandaag en op de lange termijn. 

We polsten bij twee leden naar de meerwaarde van de coöperatie: Paul Van de Mierop, zaakvoerder van Den Berk Délice, en Franky van Looveren, CCO bij Tomeco.

Samen sterker

Zowel Den Berk Délice als Tomeco zijn al jarenlang lid van Coöperatie Hoogstraten. Voor beide organisaties was het ‘samen sterker’-principe de grootste drijfveer.

Paul Van de Mierop: “Den Berk Délice is zelf het resultaat van die zienswijze. We zijn gegroeid van vier individuele organisaties met gelijkgestemde ondernemers, tot één bedrijf onder de naam Den Berk Délice. Als je dezelfde passie, visie en waarden deelt, is dat een logische stap. Hetzelfde geldt voor ons lidmaatschap van de coöperatie. Met velen sta je sterker dan alleen. Of het nu gaat om verkoop, facturatie, marketing of IT – we plukken allemaal de vruchten van de kracht van de coöperatie.”

Franky van Looveren knikt instemmend: “Wij ervaren dezelfde voordelen van de samenwerking en ondersteuning op uiteenlopende vlakken. Tel daar nog de uitwisseling van kennis en ervaringen bij. Zo tillen we elkaar naar een hoger niveau. Ook belangrijk: als je naar de retailer trekt, heb je soms een totaalpakket nodig. Als ‘alleenstaande’ teler lukt dat veelal niet, via de coöperatie wél. Voor ons is de klinkende naam van de coöperatie een pluspunt om onze producten in de markt te zetten. Naar de consument toe werken wij dan ook onder de noemer van Hoogstraten.” 

“Den Berk Délice kiest er net voor om onder het eigen merk de consument te benaderen”, vult Paul aan. “Dat is net het mooie van de coöperatie: er is én ondersteuning, én ruimte om je eigen weg te volgen.”

Geen concurrenten, wel collega’s

Net zoals elke sector kampt ook de tuinbouw met uitdagingen, van de energiecrisis tot buitenlandse concurrentie. Ook die bieden de leden makkelijker het hoofd dankzij de gebundelde krachten. Maar wat met concurrentie binnen de coöperatie, onder leden die dezelfde producten telen? Zowel bij Tomeco als bij Den Berk Délice zijn tomaten immers de sterproducten.

“Tuinbouw is misschien een buitenbeentje in de coöperatiewereld”, vertelt Paul. “Wij zien elkaar niet als concurrenten, maar als collega’s die veel van elkaar opsteken.” 

“Onze producten verschillen trouwens ook, want tomaten zijn ontzettend divers en veelzijdig”, vult Franky aan. “Bij Tomeco telen we ‘feelgoodtomaten’ en focussen we op pruimachtigen, trostomaten en coeur de boeuf. Onze paradepaardjes zijn San Marzano en Sweetest Queen.”

“Den Berk Délice legt dan weer de nadruk op smaaktomaten”, licht Paul toe. “We gaan voor verrassende, karakteristieke smaken en variëteiten met een aparte kleur of vorm. Een mooi voorbeeld daarvan is het smaakbommetje Miss Perfect Délice, een sappig en intens kerstrostomaatje met een heerlijk zoete smaak.”

Hoogstraten
©

Hoogstraten

Commerciële en logistieke troeven

Kortom, beide producenten zijn trotste tomatentelers die zélf invulling geven aan hun assortiment, terwijl de coöperatie verantwoordelijk is voor de verkoop – als schakel tussen producent en afnemer in de versketen. 

Een belangrijk commercieel pluspunt van de coöperatie is de toegang tot een breed arsenaal klanten en het completer aanbod. Dat leidt op zijn beurt tot logistieke voordelen. De telers brengen hun producten naar de coöperatie die ze verzamelt voor de retailer. Dat is tijdbesparend en veel efficiënter. Coöperatie Hoogstraten verzorgt bovendien de facturatie per retailer, de commerciële binnendienst en andere aspecten van de handel. 

Franky: “Ook goed om te weten, is dat Tomeco voor de coöperatie services levert rond teeltinfo, teeltduurzaamheid én het te verpakken van tomaten op vraag van de klant. Onze samenwerking is dus echt ‘tweerichtingsverkeer’.”

Inzichten en ervaringen delen

Dat de telers lovend zijn over hun lidmaatschap, staat buiten kijf. Maar hoe verloopt de samenwerking concreet? “Wij zien dat als een lijn die altijd openstaat, in het verlengde van onze organisatie”, steekt Paul van wal. “Er is voortdurend contact, zonder hiërarchie”, voegt Franky eraan toe. “De coöperatie staat echt heel dicht bij haar leden.” Paul: “Ook het vermelden waard: de coöperatie denkt met ons mee – diep, breed én op de lange termijn. Het gaat zoveel verder dan verkoopondersteuning.”

Met onderzoek en expertise maakt de coöperatie ook het verschil. Zo doet Proefcentrum Hoogstraten vzw praktijkgerichte research waarvan de resultaten ten goede komen aan de leden. De coöperatie en haar leden denken samen na over prijszetting, assortiment, wensen van de klant, inrichting van het schap ... allemaal zaken die een succesvolle teelt en verkoop ondersteunen. 

“Uiteindelijk hebben zowel wij als de retailer er baat bij dat het product goed loopt in de winkels. Dat is precies waarop wij willen inzetten”, besluit Paul. “Kennis is macht”, aldus Franky. “Door kennis te delen, versterken wij elkaar als partners – zowel binnen Tomeco als binnen de coöperatie. Samen zijn we sterker. Samen geraken we verder.”

Den Berk Délice

In 2014 verenigden vier toptelers – Luc Beirinckx, Hans van Gool, Paul Van de Mierop en Koen Lauwerysen – zich onder de vlag van Den Berk Délice. Ze werkten toen al jarenlang samen om hun tomatenassortiment te verbeteren en te vernieuwen. Dankzij gebundelde ervaring, knowhow en vakmanschap konden ze hun teelt opschalen en zich specialiseren. De productie groeide van 35 tot 90 hectare. De consumentgerichte concepten vullen gaten in het assortiment en zorgen voor een optimaal rendement – voor de telers én de retail. 

Tomeco

Tomeco is een samenwerking tussen zes Belgische tomatentelers, elk met een eigen familiebedrijf en jarenlange ervaring. Ze delen dezelfde waarden en werken samen om authentieke tomaten van de beste kwaliteit te produceren. De feelgoodtomaten worden op verschillende plekken geteeld, goed voor 79 hectare serres. Alles gebeurt met veel respect voor de natuur, onder andere door primaire energie en de impact op de watervoorziening te beperken.