Cora viert zijn 50ste verjaardag en pakt daarom uit met een hele hoop vernieuwingen voor 2019: een nieuwe positionering, een meer gespecialiseerd assortiment, een nauwere band met de klanten, een sterk engagement van de teams, feestelijkheden om de klanten te belonen… Bovendien lanceert de retailer ook zijn nieuwe slogan. 

In 1969 ging Cora van start in België. De eerste winkel opende zijn deuren in Hornu (Henegouwen), en al snel maakten de Belgen kennis met de hypermarkt die – zoals de slogan destijds luidde – “alles onder één dak” aanbiedt. Ondertussen 50 jaar later, is de tijd veranderd en heeft de consument nieuwe behoeftes. Om daaraan te beantwoorden komt Cora nu met een nieuwe strategische positionering.

Keuze

Keuze is altijd de belangrijkste onderscheidende factor en de grote kracht van de Cora-hypermarkten geweest. Nu wil de retailer nog verder gaan en tonen dat het een specialist in vele productcategorieën is geworden. Het assortiment is dus grondig herzien om het food- en non-food-aanbod meer reliëf te geven, zodat elke consument kan winkelen op zijn eigen, persoonlijke manier.

In die optiek heeft Cora het concept van zijn winkels herdacht. Concreet worden de verschillende afdelingen nu voorgesteld als “Shops in the Shop”. Zo is er bijvoorbeeld een ruimte “Gezond eten”, met meer dan 3.000 referenties van bioproducten; een ruimte “Wereldkeuken”, waarin 14 landen zijn vertegenwoordigd; een ruimte “Producenten uit de buurt”; een ruimte “Bier”, met meer dan 800 referenties en proeverijen tijdens het weekend, enzovoort.

Tegelijk draait de pijler keuze ook om de samenstelling van het beste assortiment door de experts van het bedrijf. Dat is onder meer het geval voor wijnen. “Elke fles wordt met zorg gekozen, op basis van kwaliteitscriteria en van de vertrouwensrelatie met de wijnbouwers. De expertise van Cora op dat vlak geniet trouwens erkenning in heel België, zowel bij liefhebbers als bij de professionals uit de sector”, legt het bedrijf uit.

Nabijheid

Nabijheid en dus de nauwe band tussen experts, vaklui, producenten en klanten is de tweede pijler van Cora. “De laatste maanden is er enorm veel werk verzet om de keten op een meer menselijke leest te schoeien. De winkels zijn groot, maar de onderneming heeft een menselijke dimensie”, verklaart het bedrijf. “De 2.200 medewerkers van Cora zijn geëngageerde ambassadeurs met een passie voor hun vak. Cora kent weinig personeelsverloop. Dankzij die lage “employee turnover” kunnen de medewerkers sterke en langdurige relaties uitbouwen met hun klanten.”

Versspecialisten

Cora hecht daarnaast ook veel belang aan zijn versspecialisten: bakkers, banketbakkers, beenhouwers, vishandelaars, traiteurs…  “Cora is een van de enige ondernemingen van deze grootte die alle grondstoffen ter plaatse verwerkt. De banketbakkers maken het gebak dat in de rekken ligt. De bakkers kneden, bewerken en bakken het brood in de winkel zelf. Dit lokale vakmanschap maakt het verschil en biedt een antwoord op de nieuwe verwachtingen van de consument.” Om deze knowhow in de verf te zetten, pakt Cora in de winkel uit met het nieuwe concept “Huisbereid” en een bijhorend pictogram.

Streekproducten

Deze nabijheid vertaalt zich ook in de korte ketens die Cora uitbouwt met de lokale producenten. Het merk biedt vandaag meer dan 500 streekproducten per winkel aan: vlees, fruitsap, kaas, chocolade, bier… Zo ontstaan er vertrouwensrelaties tussen de kleine producenten, die genieten van meer zichtbaarheid, en de winkels, die hun klanten lokale kwaliteitsproducten kunnen aanbieden.

Een nieuwe slogan op mensenmaat

Ter ondersteuning van deze nieuwe strategie pakt het merk uit met een nieuwe baseline: “Cora, de passie van het kiezen”. “Deze nieuwe slogan breekt niet met het verleden van Cora, maar voegt er een menselijke en emotionele dimensie aan toe. Hij vat de pijlers van de nieuwe positionering samen en beschrijft de missie van Cora ten opzichte van de consumenten en de inzet ten dienste van de klanten. Hij symboliseert de ambitie en de waarden van het merk. Hij verenigt de teams ook rond een sterk engagement. Passie voor het vak zit in het DNA van Cora”, verduidelijkt Olivier Haller, Afgevaardigd bestuurder van het bedrijf.

Campagne: achter de schermen

Vanaf 6 mei lanceert Cora een mediacampagne onder de naam “Achter de schermen”. Op tv worden 3 reclamespots uitgezonden. Daarin bevindt de kijker zich in de coulissen van een winkel die wordt voorgesteld als een filharmonisch orkest. Elke muzikant heeft nog even de tijd om de laatste noten en akkoorden door te nemen, zodat iedereen op één lijn zit. Dan gaat het doek open…

Deze campagne wil de Belgische consument tonen hoe divers het assortiment van het merk is en hoe sterk het personeel zich elke dag opnieuw inzet. “Achter de schermen of in de winkel, iedereen heeft zijn rol en alles is perfect georkestreerd”, verduidelijkt Cora.

50 jaar Cora

Om zijn jubileum te vieren, pakt CORA uit met een grote actie: “50 jaar Cora, de verjaardagsmaand!” Vanaf 7 mei krijgen de klanten elke week een verjaardagsfolder met 50 uitzonderlijke promoties en kortingen tot -30% op een artikel naar keuze uit 8 grote productfamilies. De eerste week zijn de volgende families aan de beurt: tv en audio, beenhouwerij, fruit en groenten, zuivel, vleeswaren en traiteur, zoute kruidenierswaren, wijn en alcohol, parfumerie, textiel…