- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Zeven maanden na de opening van de eerste Franse Costco, maakt het Amerikaanse bedrijf een positieve balans op. De retailer telt vandaag 62.000 leden.
Het Amerikaanse bedrijf Costco dat ondertussen in 10 landen actief is, opende op 22 juni 2017 zijn eerste vestiging in het Franse Villebon-sur-Yvette, nabij Essonne. Sindsdien doet het ledenaantal het beter dan verwacht. Zo zijn de afgelopen 7 maanden al 51.000 mensen lid geworden, waarvan zo’n 11.000 nog voor de opening. Meer dan 98.000 mensen hebben bovendien een lidkaart en volgens Costco zou de kaap van 100.000 kaarthouders al midden februari bereikt worden.
Consumenten die bij Costco hun inkopen willen doen, moeten een lidkaart hebben. Het concept van de retailer baseert zich met andere woorden op het principe van lidmaatschap, en dat overal ter wereld. Costco Frankrijk is streng wat betreft het principe, maar soepel in de uitvoering. “Als u de kaart nu betaalt kan u de ronde van de winkel doen, en als u niet overtuigd bent, betalen we ze u meteen terug", meldt het bedrijf. Om de winkel te betreden en te genieten van speciale aanbiedingen, moeten consumenten jaarlijks zo’n 36 euro betalen.
Toch kunnen consumenten van 1 februari tot 14 april uitzonderlijk de winkel in Villebon-Sur-Yvette bezoeken dankzij een bezoekerspas. Costco hoopt zo nieuwe klanten te overtuigen om lid te worden. Een kleine kanttekening: om producten te kopen, moeten klanten met een bezoekerspas wel eerst lid worden.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?