Of u nu uw eerste stappen zet op de arbeidsmarkt of op zoek bent naar een nieuwe uitdaging, één ding is zeker: het eerste wat uw toekomstige werkgever over u te weten komt, staat in uw cv. Als u weet dat de verantwoordelijken voor uw aanwerving gemiddeld 30 seconden tot 1 minuut tijd besteden aan het lezen ervan, beseft u meteen dat uw cv niet gewoon goed maar uitmuntend moet zijn.
Enkele tips
- Breng structuur in uw cv. Verzeker u ervan dat de headhunter snel en gemakkelijk de info vindt die hem of haar interesseert. De meest courante rubrieken zijn de volgende: uw persoonlijke info, uw opleiding, uw beroepservaring, uw talenkennis, uw competenties op digitaal gebied en uw persoonlijke vaardigheden. Gebruik tussentitels en kleuren, om snellezen te bevorderen. Aarzel niet om enkele sleutelbegrippen in vet te zetten, maar overdrijf daarbij niet.
- Gebruik een titel op uw cv. Vermeld duidelijk de functie die u nu bekleedt of de job die u zou willen uitvoeren. Dat zal meteen de aandacht trekken van de headhunter en werkt ook als een teaser om hem of haar ertoe aan te zetten uw cv van naderbij te bekijken.
- Ga te werk op een resultaatgerichte manier. Verlies de tijd van de headhunter niet met het in detail uitleggen van de inhoud van uw vorige jobs. Benadruk vooral uw geslaagde projecten, de meerwaarde die u hebt betekend voor uw bedrijf en de competenties die u er hebt verworven.
- Verzorg de presentatie van uw cv. Niet alleen de inhoud telt, ook de vorm heeft zijn belang. Deze geeft u de kans om te bewijzen dat u boven het gemiddelde uitsteekt, zonder daarom excentriek te zijn. Hoe ver u kan gaan, hangt af van de sector waarvoor u uw kandidatuur stelt. Origineel voor de dag komen zal meer geapprecieerd worden als u kandideert voor een communicatie- of marketingjob, dan voor een sollicitatie als jurist of boekhouder. Aarzel trouwens niet om een ‘augmented’ cv door te sturen. De meeste cv’s worden vandaag per mail ingediend, u hebt dus een goeie kans om de headhunters door te verwijzen naar uw Linkedin-profiel, een interessante blog over uw beroepservaring of een video die uw persoonlijkheid in de verf zet.
- Kies een recente en professionele foto (of minstens een neutrale). Vermijd vakantiefoto’s of kiekjes die op feestjes gemaakt zijn. Onderzoek heeft uitgewezen dat cv’s zonder foto’s 60% kans hebben om in de prullenmand te belanden.
Fouten die u moet vermijden
- Spelfouten, grammaticale fouten of tikfouten kunnen nefast zijn. Zelfs één enkele kan uw hele cv kelderen. Als u aarzelt, laat uw cv dan grondig nalezen.
- Maak het niet te lang. U hebt uiteraard de neiging om zoveel mogelijk over uzelf te vertellen, vooral wanneer u al een lange carrière achter de rug hebt. Dat is echter een grote vergissing, want als er veel kandidaten zijn, worden de meeste cv’s vaak eerder diagonaal overlopen dan grondig gelezen. Vermeld enkel info met een rechtstreekse link naar uw belangrijkste doelstelling en bewaar de rest voor uw motivatiebrief of sollicitatiegesprek.
- Lieg niet of stel de feiten niet rooskleuriger voor dan ze zijn. Iedereen kan een periode van werkloosheid of inactiviteit hebben meegemaakt. Probeer deze niet te verdoezelen door te liegen over data of over jobs die u niet echt hebt uitgevoerd. Als de headhunter dit nagaat en u valt door de mand, verliest u meteen al uw kansen.
- Vertel niet te veel over uw privéleven. Uw leeftijd, gezinssituatie, geloof, seksuele geaardheid of politieke opinies kunnen in uw nadeel spelen. U hoeft ze dan ook niet op uw cv te vermelden.
- Gebruik geen jargon. Zelfs al solliciteert u voor een technische functie of een job in een gespecialiseerde sector, moet u er rekening mee houden dat uw cv in de eerste plaats door een headhunter of iemand van personeelszaken gelezen zal worden. Verzeker u er dan ook van dat hij begrijpelijk is voor iedereen, ook voor de mensen van de HR-dienst.
Gondola People
Dit artikel is afkomstig van onze website Gondola People. Bent u op zoek naar een nieuwe job of rekruteert u personeel?