- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De omzet van Carrefour is internationaal gestegen, maar in thuisland Frankrijk en de rest van Europa verliest de retailreus terrein.
In Frankrijk ging de verkoop tijdens het tweede kwartaal met 0,6% achteruit. Voor de rest van Europa is die daling met 4,2% nog groter. In Italië was er zelfs 9,9% minder omzet, en ook in België gaat Carrefour 1% achteruit. In het eerste kwartaal van dit jaar steeg de omzet in België nog met meer dan 3%, als enige land van Europa. Die uitzonderlijke groei is nu gestopt.
“De verkoopcijfers in Europa zijn beïnvloed door de slechte weersomstandigheden, die bovenop de impact van de economische omstandigheden van de laatste kwartalen op de consumptie komt”, klinkt het in rapport van Carrefour.
Wereldwijd kan Carrefour wel positieve cijfers voorleggen. De internationale omzet groeide met 0,9%. Vooral op de Zuid-Amerikaanse (Brazilië: +7,1%) en Aziatische markt (China: +4,6%) doet Carrefour het goed.
Carrefour draaide de eerste helft van dit jaar een omzet van 41 miljard euro, waarvan 18 miljard in Frankrijk gerealiseerd werd en 5,2 miljard in de rest van Europa.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?