iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De aankopen van vis, week- en schaaldieren voor thuisconsumptie droegen ook in 2023 de gevolgen van de hoge visprijzen en daalden in volume. Vlees blijft dominant in de korf van vis, vlees en gevogelte en het aandeel van vis in deze korf stagneert. Zalm is veruit de meest gekochte vissoort en groeit verder. De speciaalzaak en de openbare markt zijn in Vlaanderen marktleider voor verse Noordzeevis.
De totale voedings- en huishoudbestedingen stegen als gevolg van de hoge voedingsinflatie (13,9%) in de periode juli 2022 – juni 2023 met 8,3%. Deze bestedingsgroei is lager dan de inflatie waardoor de volumes onder druk staan en de consument zijn toevlucht neemt tot private labels en hard discount. De vraag naar vis staat ook onder druk. De gemiddelde prijs van de totale categorie ‘vis, week- en schaaldieren’ steeg in de periode juli 2022 – juni 2023 met 8% en het gekochte volume per capita daalde met 5%. Hiermee zet de dalende trend die onderbroken werd in het coronajaar 2020, zich verder. Door de hogere visprijzen stegen de visbestedingen wel met 3%, maar dit is lager dan het gemiddelde van de voedingsbestedingen (+8,3%). De sterkste volumedaling zagen we bij gerookte (-8%) en gepaneerde vis (-7%). De kleinste dalingen zagen we bij visconserven in blik of glas (-2%) en bij diepvriesvis (-1%). Diepgevroren week- en schaaldieren stegen zelfs in volume per capita (+2%).
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?