Net nu Danone haar 100-jarige bestaan viert, wordt de Belgische tak van het bedrijf bekroond met het B CorpTM-label, de strengste en meest uitgebreide internationale en onafhankelijke certificering op het vlak van milieu- en sociale prestaties. De prijs werd uitgereikt door de onafhankelijke organisatie B Lab.
B Corp verenigt een wereldwijde beweging van bedrijven die zich inzetten voor verantwoorde bedrijfsvoering en die voldoen aan de hoogste normen inzake transparantie en verantwoordelijkheid. Deze erkenning versterkt de ambitie van Danone om tegen 2030 ook op internationaal niveau een van de eerste internationale groepen te worden die gecertificeerd is als B Corp. Op dit moment zijn wereldwijd 20 Danone entiteiten gecertificeerd als B Corp, wat meer dan 30% van de wereldwijde omzet vertegenwoordigt.
“We zijn er bijzonder trots op dat we de meest rigoureuze en uitgebreide certificering die momenteel beschikbaar is op het gebied van milieu- en sociale prestaties hebben ontvangen. Door ons aan te sluiten bij de B CorpTM-beweging, dragen we bij aan deze tendens van bedrijven die zich inzetten voor een andere bedrijfsvoering en die op een transparantere manier met de consument delen wat er achter de merken schuilgaat”, licht Wim Bauwens, Country Manager Danone Dairy Belux, toe. “We zijn ons ervan bewust dat onze stappen op het vlak van duurzaamheid hier niet stoppen. We blijven onszelf in vraag stellen opdat we via concrete en transparante acties onze gemeenschappelijke doelstelling bereiken: bijdragen tot een betere wereld en andere bedrijven in België inspireren om hetzelfde te doen.”
Belgische praktijken toegejuicht
Het B Corp certificatieproces stelde Danone België in staat om de praktijken en projecten die reeds geïmplementeerd werden binnen het bedrijf en de fabriek in Rotselaar te analyseren. "We zijn blij Danone Dairy België te mogen verwelkomen onder de B CorpTM-gemeenschap. De B CorpTM-beweging heeft de ambitie om een inclusievere en duurzame economie te bevorderen via bedrijven die rekening houden met alle belanghebbenden. We hopen dat Danone’s leiderschap andere grote bedrijven zal inspireren", benadrukt Katie Hill, managing director bij B Lab Europe.
Enkele projecten van Danone België:
- 100% van de elektriciteit die gebruikt wordt op het hoofdkantoor en in de fabriek is afkomstig van hernieuwbare energie, namelijk Belgische windturbines.
- 97% van het afval afkomstig van de fabriek wordt gerecycleerd. Tegen 2025 moet 100% van de verpakkingen van alle merken op de Belgische markt recycleerbaar, herbruikbaar of composteerbaar zijn.
- In 2018 was Danone België het eerste voedingsbedrijf dat zich ertoe engageerde om op al haar zuivelproducten Nutriscore te gebruiken om zo consumenten te helpen bij het maken van geïnformeerde en gezondere voedingskeuzes.
- 720 maaltijden werden door 100 Danone medewerkers geserveerd aan mensen in een kwetsbare sociale context, dankzij de samenwerking met de organisatie "Opération Thermos".
- Het wereldwijde "One Person, One Voice, One Share"-programma wijst elke Danone medewerker een aandeel in het bedrijf toe. Dankzij hun stem wordt elke medewerker geraadpleegd over de strategische keuzes van de onderneming, wat de team- en bedrijfsgeest versterkt.
- Zwangere werknemers krijgen voedingsadvies en jonge moeders hebben toegang tot specifieke borstvoedingsruimtes. In vergelijking met het wettelijk stelsel genieten Danone-werknemers ook nog eens van 3 extra weken betaald zwangerschapsverlof.
Een strenge en omvattend proces
Om het B CorpTM-certificaat te behalen, heeft Danone België meer dan 300 uiterst precieze vragen beantwoord, die overeenkomen met de hoogste normen op vlak van sociale en milieuprestaties. Men moet meer dan 80 punten behalen om gecertificeerd te worden. Momenteel zijn er wereldwijd meer dan 300 gecertificeerde bedrijven, waarvan 11 in België. Na een jaar lang het proces te hebben doorlopen, eindigt Danone België een resultaat van 84,2 punten.