Deloitte België werpt een nieuwe blik op zijn “Global Powers of Retailing 2019”-rapport en concentreert zich daarbij op de Belgische markt. Concreet benadrukt het bedrijf dat het Belgische retaillandschap een sterke internationalisering kent. Van de 250 grootste retailers wereldwijd, zijn er 34 actief in België, tegenover 26 vier jaar geleden, en slechts 3 daarvan zijn Belgische bedrijven.

Vorige maand presenteerden we u al de lijst met de 250 grootste retailers ter wereld die Deloitte elk jaar onthult. Samen waren de retailers in 2017 goed voor een omzet van 4,53 biljoen dollar, ofwel een stijging van 5,7%. Net zoals vorig jaar prijkten er 3 Belgische bedrijven in het klassement: louis Delhaize (106e), Colruyt Group (114, +2 plaatsen) en C&A Europa (137ste, -5 plaatsen). Deloitte België werpt vandaag een nieuwe blik op zijn rapport en focust daarbij op de Belgische markt.

“De totale retailomzet van de retailers uit de top 250 is in de voorbije vijf jaar gegroeid met een samengesteld jaarlijks groeicijfer (compound annual growth rate of CAGR) – de graad van rendement van een investering over een bepaalde periode - van 3,3% over de laatste 5 jaar”, vertelt Joris Van Malderen, Consumer Products and Retail Sector lead bij Deloitte België.

Vertraging van de wereldeconomie

De mondiale economie bevindt zich momenteel op een keerpunt. Gedurende de eerste maanden van 2018 was er sprake van een sterke groei van de wereldeconomie. De mondiale economie zal in de nabije toekomst echter vertragen omwille van een versnelde inflatie in de belangrijkste markten, overheden die voor een ommezwaai opteerden in hun monetair en fiscaal beleid, en de meeste groeilanden die worden geconfronteerd met een stevige waardevermindering van hun munt.

Voor retailers zal deze verandering leiden tot een tragere groei van de consumentenuitgaven, hogere consumententarieven en verstoorde mondiale toeleveringsketens.

“De juiste balans tussen e-commerce en fysieke retail’

“De juiste balans vinden tussen clicks & bricks in de foodretail is belangrijk in onze Belgische context”, vertelt Jo Willemyns, Marketing Director bij Colruyt Group. “Ons succes als marktleider in de food retail in België is te danken aan de unieke, relevante en consistente 'laagste prijs'-positionering van ons Colruyt-retailmerk. De Belgische retailmarkt is vrij uniek in Europa omdat onze bevolking minder geconcentreerd is in metropolen en over het algemeen relatief welvarend is.”

Retailers in België

Van de 250 grootste mondiale retailers zijn er 34 actief in België. Van deze 34 dragen er slechts drie een Belgisch paspoort. 18 retailers zijn afkomstig uit buurlanden (Frankrijk, Nederland en Duitsland).

De Belgische retailers hebben de laagste gemiddelde omzet ($5,7 miljard) vergeleken met de gemiddelde omzet van retailers in andere landen: Duitsland ($47 miljard), Nederland ($29 miljard) en Frankrijk ($18 miljard).

Van de 34 in België actieve retailers vormen Aldi en Lidl de grootste bedrijven op het vlak van omzet.

Internationalisering van Belgische retaillandschap

Vandaag zijn 34 van de mondiale topretailers actief in België, een sterke stijging in vergelijking met vier jaar geleden waarbij slechts 26 daarvan in lijst van de top 250 aanwezig waren. Deze groei duidt op een sterke internationalisering van het Belgische retaillandschap.

Van de acht nieuwkomers in de top 250 zijn vier retailers actief in sportretail, waaronder winkels zoals Decathlon. Dit benadrukt dat België zich schaart achter de huidige trend van gezondheid en welzijn. Slechts één van de zeven retailers, Zalando, is geen fysieke winkel, wat aangeeft dat fysieke winkels nog altijd een toekomst hebben in België.

Top 10: 31,6% van de omzet van de top 250

In het fiscale jaar 2017 waren de wereldwijde retailers uit de top 10 goed voor een aandeel van 31,6% in de totale retailomzet van de Top 250. De retailers uit de top drie handhaafden hun leiderspositie binnen de top 10. De groei van de top 10 was groter dan die van de Top 250 retailers, met respectievelijk 6,1% en 5,7%.

“De combinatie van digitale en fysieke winkels lijkt de belangrijkste tendens te vormen bij grote retailers,” zegt Agné Vezbergiené, Director in Consumer Products and Retail Sector bij Deloitte België. “Enerzijds zien we de e-commerce-gigant Amazon die de fysieke winkels van Whole Foods overneemt en anderzijds is er Walmart dat het digitale universum gaat verkennen met de overname van websites zoals onder meer Jet.com, ModCloth, Shoes.Com en Moosejaw.”

Lagere nettowinstmarge

Toch ligt de samengestelde nettowinstmarge voor de top 10 lager dan vorig jaar en ook vergeleken met de top 250. “Dit is grotendeels te wijten aan het feit dat 8 van de top 10 retailers actief zijn in de FMCG-sector waar de marges laag zijn en in toenemende mate onder druk komen te staan door stijgende kosten, minder prijszettingsvermogen omwille van de grotere concurrentie en transparantie. Ook is er de nood om te investeren in een digitale transformatie van de bedrijfsactiviteiten”, benadrukt Deloitte.

Europa bezit het grootste aantal in de Top 250 retailers: maar liefst 87 bedrijven (34,8%) zijn gevestigd in de regio (34,8%), tegenover 82 in het fiscale jaar 2016. Duitsland heeft de grootste bedrijven met een gemiddelde grootte van $24,7 miljard, wat veel hoger is dan de gemiddelde grootte van $18,1 miljard in de Top 250.

“De retailers uit de top 10 richten hun blik meer mondiaal en zijn gemiddeld actief in 13 landen tegenover de 10 voor de hele Top 250,”  besluit Agné Vezbergiené. “Europese retailers blijven het meest mondiaal actief, aangezien ze streven naar groei buiten hun mature thuismarkten.”

*Fast-moving consumer goods: producten die snel worden verkocht en tegen een relatief lage prijs.

Over het rapport ‘Global Powers of Retailing 2019’

Bedrijven werden opgenomen in de Global Powers of Retailing Top 250 op basis van hun non-auto retailomzet voor FY2017 (inclusief de fiscale jaren van bedrijven eindigend in juni 2018). Om in de lijst te worden opgenomen, hoeft een bedrijf niet het grootste deel van zijn inkomsten van retail weer te geven zolang zijn retailing activity groot genoeg is om in aanmerking te komen. Private equity en andere beleggingsfirma's worden in dit rapport niet beschouwd als winkelentiteiten - alleen hun individuele werkmaatschappijen.