- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het OIVO heeft bijna 700 consumenten gepeild over hun gewoonten tijdens de maaltijden met Kerst en Nieuwjaar. Drie op de vier consumenten vieren Kerst. Consumenten in Brussel, jongeren van 18 tot 29 jaar en werklozen vieren Kerst minder talrijk. Gemiddeld worden er 11 mensen aan tafel geteld. Nieuwjaar wordt door iets minder dan de helft van de consumenten gevierd. Hier gaat het om ongeveer 15 tafelgenoten. De uitgaven in verband met deze feesten nemen af ten opzichte van vorig jaar: 45 euro voor Kerstmis en 42 euro voor Nieuwjaar (zonder cadeaus).
Wie bereidt het menu?Het menu wordt over het algemeen bereid door de gastheer of gastvrouw, die zich laat inspireren door recepten uit boeken, tijdschriften of van het internet. Het gaat vaak om traditionele producten hoewel exotische gerechten de laatste vijf jaar in opmars zijn. Een op de vier personen doet voor Nieuwjaar een beroep op een traiteur. Meer dan drie van de vier consumenten serveren elk jaar een ander menu.
Welke producten worden geconsumeerd?De zeeproducten staan bovenaan. Wat het wild betreft, dit staat bij een kwart van de ondervraagden met Kerst op het menu en bij een vijfde met Nieuwjaar. Foie gras wordt meer gegeten door de Franstaligen.
Over het algemeen maken consumenten een boodschappenlijstje, maar houden zich daar niet per se aan: 35% van hen zegt zich te laten verleiden door de aanbiedingen in de winkel.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?