De nieuwe Ahold Delhaize-strategie werpt zijn vruchten af
Over heel 2018 behaalde de Ahold Delhaize groep een omzet van 62,890 miljard euro, een stijging van 2,5% bij constante wisselkoersen. Bij ons wierp de nieuwe strategie van de groep duidelijk zijn vruchten af met een omzet van 5 miljard euro (+2,9%).
Ahold Delhaize maakte deze ochtend zijn jaar- en kwartaalcijfers bekend en die stelden zeker niet teleur. De groep zag zijn netto-omzet met 3% toenemen bij constante wisselkoersen tot 16,547 miljard euro. Bovendien steeg ook de online verkoop van 872 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2017 naar 1,109 miljard euro in dezelfde periode vorig jaar, ofwel een stijging van 26,4% bij constante wisselkoersen. Voor het hele jaar behaalde de groep dan weer een groei van 2,5% bij constante wisselkoersen waardoor de netto-omzet eindigde op 62,890 miljard euro. Die groei oversteeg lichtjes de verwachtingen. Wat de online jaaromzet betreft, wist Ahold Delhaize een indrukwekkende stijging van 25,3% bij constante wisselkoersen te verzilveren, waardoor de totale online omzet afklokte op 3,507 miljard euro. Dat resultaat was vooral te danken aan de online verkoop in Nederland (+30,2%).
België: de strategische plannen werpen hun vruchten af
In België (777 winkels) zorgde de implementatie van de strategische plannen om de operationele prestaties bij Delhaize te verbeteren voor een mooie groei van de omzet. Zo steeg de verkoop met 3,6% bij constante wisselkoersen in het vierde kwartaal vorig jaar tot zo’n 1,338 miljard euro. Die groei was vooral te danken aan een positieve kalender, met een extra openingsdag in vergelijking met het jaar ervoor. Verder nam de online verkoop toe met een indrukwekkende 28,8% bij constante wisselkoersen, zodat de totale online omzet eindigde op 15 miljoen euro.
Wat het volledige jaar betreft, kon Delhaize in ons land rekenen op een groei van 2,9% bij constante wisselkoersen, waardoor het bedrijf een netto-omzet van 5,095 miljard euro behaalde. Bovendien steeg de online verkoop in 2018 met maar liefst 25,7% tot 51 miljoen euro. Volgens de groep zou het marktaandeel van Delhaize ook gestegen zijn, al werden er daar niet meer details over vrijgegeven.
Nederland: gezonde groei, maar marktaandeel daalt
Hoewel Albert Heijn marktaandeel verliest, vervolgde het bedrijf een mooie groei op zijn thuismarkt. Het is trouwens de verkoop in Nederland die de hele groepsomzet wist op te krikken, en dat zowel online als online. In Nederland (2.151 winkels) behaalde de groep een groei van 3,6% in het vierde kwartaal vorig jaar, waardoor de netto-omzet afklokte op zo’n 3,805 miljard euro. Bovendien steeg de online verkoop toen met maar liefst 30,2% tot 886 miljoen. Voor heel het jaar steeg de netto-omzet dan weer met 3,7% tot 14,218 miljard euro. De online verkoop bedroeg zo'n 2,689 miljard euro, ofwel een stijging van 30,2%.
“Albert Heijn behaalde een vergelijkbare groei bij zijn online en offline verkoop, en dat terwijl zijn marktaandeel lichtjes daalde voor heel 2018”, verduidelijkt de groep. “Bol.com verzilverde dan weer een groei van 32,3% bij zijn online verkoop in het vierde kwartaal, wat resulteerde in een online netto-omzet van 2,1 miljard euro voor heel het jaar.”
Amerika
Amerika (1.960 winkels) zorgde voor het grootste deel van de omzet van Ahold Delhaize. In 2018 steeg de verkoop met 1,9% bij constante wisselkoersen tot zo’n 37,460 miljard euro. De vergelijkbare groei bedroeg 2,1%. De online verkoop leverde dan weer 713 miljoen euro op, ofwel een stijging van 10,3%. Volgens Ahold Delhaize zou ook dit marktaandeel gestegen zijn.
Centraal- en Zuid-Oost-Europa
In Centraal- en Zuid-Oost-Europa (1.880 winkels) behaalde Ahold Delhaize een jaaromzet van 6 miljard euro (+3,1%). De online verkoop klokte op zijn beurt af op 16 miljoen euro (+24,5%).