Cafés Leroy Hivre Chaval
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Cafés Leroy Hivre Chaval
#3 Naast enkele grote namen uit de koffiesector, zoals Rombouts en Charles Liégeois, telt België nog een veertigtal andere koffiebranderijen. Sommige daarvan zijn actief op een meer lokale markt, andere in een nichemarkt. We stellen hier graag vier Belgische bedrijven aan u voor die mee instaan voor de revival van het zwarte goud, van de aankoop van de koffiebonen tot het branden ervan. Dit keer is het de beurt aan Cafés Leroy Hivre Chaval.
Het bedrijf Cafés Leroy Hivre Chaval uit Doornik beheert niet één maar drie koffiemerken. De onderneming is enkel actief op regionaal vlak en richt 50% van zijn activiteiten op de verkoop in grote en kleinere supermarkten, met name bij Carrefour, Delhaize en ook Intermarché. Maar waarom drie verschillende merken? “Mijn echtgenoot Thierry Leroy behoort tot de derde generatie van het merk Leroy, dat in 1937 werd gesticht door zijn grootvader en vandaag ook mee wordt gedragen door onze zoon Axel”, vertelt Carine Debonnet, communicatieverantwoordelijke van het bedrijf. “Twintig jaar geleden kregen we de kans om het merk Hivre over te nemen, dat al bestond sinds 1873, en daarna hebben we in 2004 ook nog het merk Chaval overgenomen. Omdat die drie merken elk een zekere bekendheid genoten in de regio Doornik, hebben we ze alle drie behouden.”
Het aanbod van Cafés Leroy Hivre Chaval bestaat vooral uit koffiebonen en gemalen koffie, in blends en single origins, en onlangs heeft het bedrijf ook enkele bio- en Fairtrade-producten op de markt gebracht. De onderneming telt vier werknemers en heeft zeker niet de bedoeling om te rivaliseren met de nationale spelers in de sector. Maar dat betekent niet dat het geen ambities heeft. “Geleidelijk aan breiden we uit buiten de regio Doornik”, voegt Axel Leroy, van de vierde generatie, eraan toe. “Het is duidelijk dat er nieuwe merken op de markt komen, maar wij onderscheiden ons zowel door de kwaliteit van onze producten als door onze all-in-one service. We hebben ook een beetje rechtstreekse verkoop: we verkopen onze koffiebonen aan bepaalde cafés en restaurants maar ook aan bedrijven, waar we ook instaan voor de plaatsing en het onderhoud van de koffiemachines. We zien ook dat er een nieuw publiek van jonge dertigers komt, dat belangstelling toont voor koffie, voor de oorsprong ervan, enzovoort.” Biedt dat wat gerustheid voor de toekomst? “Ja en neen, want ook al doet ons bedrijf het goed, we mogen niet vergeten dat de prijs van koffiebonen de laatste tijd sterk is gestegen. Dat is een van de grootste punten van bezorgdheid in ons vak.”
Dit artikel komt uit de september editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?