Gust
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Gust
#2 Naast enkele grote namen uit de koffiesector, zoals Rombouts en Charles Liégeois, telt België nog een veertigtal andere koffiebranderijen. Sommige daarvan zijn actief op een meer lokale markt, andere in een nichemarkt. We stellen hier graag vier Belgische bedrijven aan u voor die mee instaan voor de revival van het zwarte goud, van de aankoop van de koffiebonen tot het branden ervan. Dit keer is het de beurt aan Gust.
Koffiebranderij Gust was eerst vier jaar actief in Sint-Pieters-Leeuw in Vlaams-Brabant en heeft nu een stek gevonden in Huizingen. Gust legt zich toe op B2B-activiteiten. Het bedrijf werkt rechtstreeks samen met ‘coffeeshops’, die zogenaamde ‘specialty coffees’ verkopen. Die bieden meestal een betere smaakervaring dan klassieke koffie. “Specialty coffee is geen label op zich, maar er geldt wel een norm die bepaalt dat de koffie minstens 8/10 moet scoren op een beoordelingsschaal die is opgesteld door specialisten, via de Specialty Coffee Association (SCA)”, vertelt Tanguy Herssens, medeoprichter van Gust. “Om die kwaliteit te kunnen bieden, werken wij op basis van ‘direct trade’. Dat betekent dat wij in contact staan met de producent, met wie wij onderhandelen, al werken we voor het transport weleens met een tussenpersoon. Onze bonen branden we zelf, in onze gebouwen – nu dus in Huizingen. Elke branding verloopt op een precieze temperatuur, om het best mogelijke aroma te laten vrijkomen.” Na een succesvolle carrière in de FMCG-sector, bij Sofidel, Bel en Beiersdorf, gooide Tanguy Herssens het over een andere boeg. In 2020 richtte hij samen met zijn partner Dale Erwin koffiebranderij Gust op. “Ik heb al heel lang een passie voor koffie en ik wilde ondernemen en mijn eigen bedrijf oprichten. In de eerste plaats wilde ik leren hoe ik aan sourcing kon doen, kennismaken met het product en de plaatsen waar de bonen te vinden zijn en de kwaliteit ontwikkelen.” Omdat het bedrijf van start ging in volle coronacrisis, richtte Tanguy zich vanzelf op de online verkoop, via een abonnementensysteem met maandelijkse of meer regelmatige leveringen. “Omdat er de laatste tijd steeds meer zaken komen die gericht zijn op speciale koffies, konden we geleidelijk aan beginnen leveren aan een groot aantal cafés, vooral in Brussel. Daarnaast ontwikkelen we een vormingsaanbod van workshops om koffie beter te leren kennen – de drank heeft zoveel complexe aroma’s dat je hem haast kunt vergelijken met wijn.” In de Angelsaksische landen en in Scandinavië zijn speciale koffies al goed ingeburgerd en Tanguy Herssens meent dat die trend zich ook in België verder zal doorzetten: “Steeds meer mensen kopen een koffiemachine die werkt met koffiebonen, en daardoor komen ze in de supermarkten terecht om bonen te kopen. Degenen die op zoek zijn naar meer specifiek advies en producten vinden daarna hun weg naar ons.”
Benieuwd naar het vorige artikel uit onze miniserie? Lees dan snel het artikel!
Dit artikel komt uit de september editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?