Torrefactory
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Torrefactory
#4 Naast enkele grote namen uit de koffiesector, zoals Rombouts en Charles Liégeois, telt België nog een veertigtal andere koffiebranderijen. Sommige daarvan zijn actief op een meer lokale markt, andere in een nichemarkt. We stellen hier graag vier Belgische bedrijven aan u voor die mee instaan voor de revival van het zwarte goud, van de aankoop van de koffiebonen tot het branden ervan. Afsluiten doen we met Torrefactory.
Florent Henry bekleedde gedurende een tiental jaar verschillende functies binnen de koffiedivisie van Nestlé en lanceerde daarna samen met zijn partner Laurent-Emmanuel Dubuc de koffiebranderij Torrefactory. “Ik heb gewerkt als product manager en marketing manager en ondersteunde vooral de lancering van Nescafé Dolce Gusto, deels in Brussel en ook enkele jaren in Italië”, vertelt de ondernemer. “Al die jaren ervaring hebben mij duidelijk genoeg bagage meegegeven om in 2018 mijn eigen bedrijf op te richten.” Torrefactory wil een goede koffiekwaliteit combineren met een duurzaam en maatschappelijk engagement – het bedrijf verwierf onlangs het B Corp-certificaat. Dat gebeurt via een eerlijke vergoeding voor de producent en de inschakeling van een Belgisch maatwerkbedrijf – Axedis, dat gespecialiseerd is in verpakking en etikettering. De bonen worden rechtstreeks aangekocht en gebrand in Mont-Saint-Guibert. “Voor elke koffie hanteren we een proces op maat, wat wil zeggen dat we nooit branden op meer dan 200 graden. Dat duurt langer dan grootschalig branden en is dus minder rendabel, maar dankzij dat procedé is het echt mogelijk om alle olfactorische kenmerken van een koffieboon te behouden.”
Sinds de oprichting is Torrefactory vrijwel voortdurend blijven groeien, vorig jaar zelfs met 30%. Dat is een mooie ontwikkeling. Aanvankelijk legde het bedrijf zich toe op de distributie van koffie aan bedrijven, maar de laatste tijd stelt Torrefactory zich ook meer open voor de retail. “Tijdens de gezondheidscrisis wilden de medewerkers van de bedrijven aan wie we koffie leverden ook thuis van hun koffie kunnen genieten. Daarom zijn we deels omgeschakeld op fysieke verkoopkanalen, eerst via een netwerk van gespecialiseerde winkels als Bi’OK, Sequoia en Färm, sinds dit jaar ook in de foodretail. We distribueren rechtstreeks in bepaalde winkels van Delhaize (25 verkooppunten), bij Intermarché en sinds deze zomer ook bij Carrefour.” Maar hoe kunnen we het grote succes van in België gebrande koffie verklaren? “De mensen willen weten waar het product vandaan komt en hoe ze het best van hun koffie kunnen genieten. Tegelijk bestaat er ook een trend om terug te grijpen naar het lokale niveau, zelfs voor een product als koffie, dat per definitie niet Belgisch is. Daarnaast spelen ook financiële aspecten een rol. We mogen niet vergeten dat koffie op basis van koffiebonen iets meer dan 20 cent per kopje kost, terwijl je voor een koffie die je zet met een capsule eerder tussen 30 en 50 cent neertelt.”
Benieuwd naar het vorige artikel uit onze miniserie? Lees dan snel het artikel!
Dit artikel komt uit de september editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?