Silpo
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Silpo
Ook tijdens de oorlog en bombardementen in Oekraïne werken supermarkten zo goed en zo kwaad als mogelijk verder. Dmytro Tsyhankov, directeur Marketing en Huismerken bij Silpo Supermarkten, vertelt hoe de winkelketen zich in moeilijke omstandigheden staande houdt.
Dmytro Tsyhankov woonde in Irpin toen maanden geleden de oorlog in Oekraïne startte. "Ik ontsnapte met mijn vrouw en kinderen uit Irpin in de eerste dagen van de volledige invasie. De weken daarna waren extreem zwaar voor iedereen, we beleefden enkele zeer donkere dagen. Toen we in april konden terugkeren, ontdekten we dat ons huis volledig onaangeroerd was, maar dat onze gezinsauto een voltreffer had opgelopen door een granaatontploffing op de oprit. Het team van het hoofdkantoor van Silpo is nu grotendeels verspreid. Sommigen zijn in Kiev, anderen werken op afstand in Oekraïne, anderen zijn in EU-landen. Ironisch genoeg heeft de pandemie ons ertoe aangezet ons aan te passen aan werken op afstand, wat ons heeft geholpen ons voor te bereiden op de oorlog.”
“Het volume daalt met ongeveer 20% als gevolg van de verplaatsing van de bevolking en de territoriale verliezen, maar net als in elk ander land zien we inflatie, zodat het nettoresultaat is dat de verkoop op jaarbasis gelijk blijft. Op het dieptepunt waren we nog actief in 80% van onze 320 Silpo winkels. Er gingen winkels verloren in tijdelijk bezette gebieden, sommige werden vernield of beschadigd tijdens gevechten, maar de situatie wordt steeds beter. In mei en juni heropenden we 21 Silpo-winkels in Chernihiv, Kyiv en Kharkiv. Op 27 mei hebben we onze winkels in Bucha en Irpin heropend. Het was een emotionele dag omdat we terugdenken aan de verschrikkelijke misdaden die daar op onze mensen zijn gepleegd. Maar we moeten een rol spelen in het genezingsproces, de wederopbouw en de terugkeer naar een soort normaliteit. Boodschappen doen is zo normaal als maar kan, dus het was een grote dag voor ons.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?